Uzasadnienie kształcenia na kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcji, I stopień
Warunki gospodarki rynkowej i dokonane zmiany w systemie społecznym oraz gospodarczym kraju spowodowały przeobrażenia na rynku pracy. Postępująca koncentracja kapitału w rękach międzynarodowych korporacji oraz rosnąca rola masmediów spowodowały globalizację produkcji i dostępu do informacji. W przedsiębiorstwach pojawiło się zapotrzebowanie na wysokokwalifikowane kadry, gotowe podejmować nowe, złożone zadania, w szybko zmieniających się warunkach oraz które potrafią przeobrażać swe firmy i elastycznie dostosowywać je do ciągle pojawiających się nowych wyzwań na rynku wyrobów i usług.
Dziedziną wiedzy, która może pomóc sprostać wymaganiom stawianym kadrze zarządzającej współczesną produkcją, jest zarządzanie i inżynieria produkcji. Działania na rzecz powołania kierunku studiów związanego z inżynierią produkcji podjęto również w kraju i od roku akademickiego 1998/1999 kształci się inżynierów na kierunku studiów Zarządzanie i Inżynieria Produkcji.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie polskiej gospodarki, a zwłaszcza lokalnego rynku pracy, na takich absolwentów prowadzi się kształcenie na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji w Instytucie Technicznym w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Sączu.
Kształcenie na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji jest w pełni zbieżne z Misją uczelni w myśl, której:
„Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, od chwili jej powołania rozwija kształcenie o profilu zawodowym na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych i studiach podyplomowych w wielu obszarach wiedzy. Uczelnia stwarza warunki dla kształcenia uzdolnionej młodzieży blisko miejsca swojego zamieszkania, wychodząc naprzeciw aspiracjom mieszkańców regionu i potrzebom lokalnego rynku pracy. Traktując tę powinność społeczną jako priorytetową, Uczelnia we współpracy ze środowiskiem lokalnym służy rozwojowi regionu poprzez oferowanie wysokiej jakości usług edukacyjnych. Przekazujemy wiedzę, kształtujemy i rozwijamy umiejętności oraz kompetencje społeczne, które pozwalają wykonywać praktyczne zawody, zgodne z nowymi potrzebami rynku pracy, a także kontynuować studia w uczelniach akademickich……..”.
Koncepcja kształcenia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji została przygotowana zgodnie z misją i strategią uczelni, przewidującą rozwój nowych kierunków i specjalności studiów, dostosowanych do regionalnego rynku pracy i zapotrzebowania społecznego. Kierunek w pełni stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy na kształcenie o profilu zawodowym.
Program studiów kierunku ZIP jest również zbieżny z Misją oraz Wizją Instytutu Technicznego, ponieważ zakłada kształcenie na najwyższym poziomie jakości wysoko wykwalifikowanych inżynierów o kluczowym znaczeniu dla rozwoju lokalnej
i krajowej gospodarki opartej na wiedzy.
Cele kształcenia na kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcji, I stopień
Celem kształcenia na poziomie studiów I stopnia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji jest:
- uzyskanie przez absolwenta podstawowej wiedzy z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu, a w szczególności zastosowań matematyki, chemii, mechaniki, termodynamiki, elektrotechniki, automatyki, makro- i mikroekonomii, podstaw zarządzania i finansów, technologii produkcji oraz metod projektowania, a także informatyki do rozwiązywania problemów technicznych, występujących w przedsiębiorstwach wytwórczych i usługowych,
- nabycie umiejętności rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z kierunkiem Zarządzanie i Inżynieria Produkcji,
- umiejętności integracji nabytej wiedzy przy projektowania systemów zarządzania i technologicznych, optymalizowaniu i podejmowania decyzji w systemach produkcyjnych oraz zarządzaniu, logistyce, zarządzaniu jakością produktów,
- nabycie umiejętności korzystania z użytkowych programów komputerowych do projektowania procesów technologicznych i zarządzania,
- nabycie umiejętności z zakresu zarządzania kosztami, finansami i kapitałem w przedsiębiorstwach oraz doboru i szkolenia personelu, marketingu oraz logistyki,
- nabycie umiejętności odnoszących się do zarządzana inwestycjami rzeczowymi, realizacji i wdrażania prac badawczych oraz rozwojowych, zwłaszcza dotyczących innowacji technologicznych i organizacyjnych, doradztwa technicznego i organizacyjnego w wybranym zakresie inżynierii wytwarzania,
- przygotowanie absolwenta do samodzielnej oraz zespołowej pracy w przemyśle: w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach oraz jednostkach projektowych i doradczych zajmujących się wybranym zakresem inżynierii produkcji, a także w jednostkach gospodarczych oraz administracyjnych, w których wymagana jest wiedza techniczna, ekonomiczna i informatyczna oraz umiejętności organizacyjne.
- wykształcenie świadomości uwzględniania pozatechnicznych aspektów w działalności inżynierskiej oraz przestrzegania zasad bhp i etyki inżynierskiej.
Zatem podstawowym celem kształcenia na kierunku Zarządzania i Inżynierii Produkcji jest przygotowanie absolwentów do kreatywnej pracy inżynierskiej w sferze praktycznych zastosowań matematyki, chemii, mechaniki, termodynamiki, elektrotechniki, automatyki, makro- i mikroekonomii, podstaw zarządzania i finansów, technologii produkcji i metod projektowania oraz informatyki do rozwiązywania problemów technicznych, występujących w przedsiębiorstwach wytwórczych i usługowych. Dalszym celem jest wykształcenie umiejętności integracji nabytej wiedzy przy projektowania systemów zarządzania i technologicznych, optymalizowaniu i podejmowania decyzji w systemach produkcyjnych oraz zarządzaniu, logistyce, zarządzaniu jakością produktów, a także w identyfikowaniu parametrów w procesach produkcyjnych, przy wykorzystaniu metod obliczeniowych oraz eksperymentów pomiarowych. Za cel w kształceniu na tym kierunku postawiono również nabycie umiejętności korzystania z użytkowych programów komputerowych do projektowania procesów technologicznych i zarządzania, opracowywania wyników pomiarów, modelowania procesów, przygotowania prezentacji z określonej tematyki.
Jednym z głównych celów kształcenia jest także wyrobienie u studenta otwartości na innowacyjne i nowoczesne technologie produkcyjne i systemy zarządzania, umiejętności pracy w grupie, jak również umiejętności pozyskiwania informacji z naukowych baz danych.
Ponadto, oferta przedmiotów pozatechnicznych w ramach kierunku ma na celu poszerzyć horyzonty intelektualne studentów, a także wyposażyć ich w wiedzę i umiejętności niezbędne dla każdego dobrze wykształconego człowieka, takie jak np. umiejętność posługiwania się językiem obcym (na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy), znajomość problemów bezpieczeństwa pracy, etyki, marketingu czy ochrony środowiska.
Istotnym celem kształcenia jest również uświadomienie znaczenia ustawicznego doskonalenia własnych umiejętności, jak również znaczenia kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia. Ponadto, wykształcenie poczucia konieczności uzupełniania wiedzy, zdając sobie sprawę z szybkiego jej rozwoju oraz konieczności aktualizacji wiedzy. Dodatkowym celem kształcenia jest umożliwienie rozwoju osobowości studenta z uwzględnieniem jego zainteresowań indywidualnych w ramach opracowanego programu studiów obowiązującego na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji.
Ogólna koncepcja kształcenia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, I stopień
Działalność produkcyjna, ujęta w procesach zarządzania przedsiębiorstwem, integruje zasoby informacji, procesy projektowania, wytwarzania, kontroli, procesy transportowe i magazynowo-składowe w jeden kompleksowo zarządzany proces produkcyjny. Podstawą współczesnego zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym są systemy komputerowego wspomagania projektowania i zarządzania produkcją. Chcąc zarządzać współczesnym przedsiębiorstwem nie wystarczy mieć tylko wiedzę techniczną lub tylko wiedzę ekonomiczną czy społeczną. Podstawą sprawnego organizowania i zarządzania działalnością techniczno-produkcyjną jest zarówno dobra znajomość techniki, czyli posiadanie określonej wiedzy technicznej i doświadczenia techniczno-produkcyjnego na poziomie zazwyczaj wymaganym od inżyniera danej specjalności, jak i znajomość stosowanych w praktyce produkcyjnej technologii informatycznych w prowadzeniu procesów biznesowych, zwłaszcza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, rachunku kosztów oraz marketingu. Menedżer prowadzący produkcyjną działalność gospodarczą powinien z jednej strony posiadać określone kwalifikacje inżynierskie, a z drugiej mieć przyswojoną wiedzę i niezbędny zasób doświadczenia praktycznego z zakresu nauk o organizacji i zarządzaniu. Przedstawione powyżej cechy zarządzania i inżynierii produkcji są realizowane podczas kształcenie inżynierów w zakresie zarządzania i inżynierii produkcji w Instytucie Technicznym PWSZ w Nowym Sączu, które obejmuje nie tylko interdyscyplinarne treści właściwe dla tego kierunku, ale również tworzy warunki do organizacji uczenia się poprzez realizację projektów wykonywanych grupowo i indywidualnie oraz kształtuje umiejętność samodzielnego uczenia się.
Ukończenie studiów I stopnia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji i uzyskanie tytułu inżyniera wiąże się z osiągnięciem kierunkowych efektów kształcenia zdefiniowanych dla tego kierunku.
Opis kierunkowych efektów kształcenia zdefiniowanych dla kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji: (Załącznik „Kierunkowe efekty kształcenia” do Uchwały Nr 15/2012 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie określenia opisu efektów kształcenia dla kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji) |
Zakładane efekty kształcenia odnoszące się do programu studiów na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji I stopnia są zgodne z wymogami Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) oraz koncepcją rozwoju kierunku. Kierunek Zarządzanie i inżynieria produkcji został umiejscowiony w obszarze nauk technicznych – 89 % punktów ECTS oraz w obszarze nauk społecznych - 11 % punktów ECTS. Efekty kształcenia programu studiów pokrywają wszystkie efekty zdefiniowane dla tego obszaru nauk technicznych i wybrane efekty zdefiniowane dla obszaru nauk społecznych. Efekty kształcenia programu studiów pokrywają wszystkie efekty zdefiniowane dla obszaru nauk technicznych. Tym samym absolwent uzyskuje kwalifikacje inżynierskie.
Tabela pokrycia efektów obszarowych efektami kierunkowymi dla kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji: (Załącznik „Pokrycie efektów obszarowych efektami kierunkowymi” do Uchwały Nr 15/2012 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie określenia opisu efektów kształcenia dla kierunku Zarządzanie i Inżynieria produkcji) |
Zakładane efekty kształcenia zdefiniowane dla kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji odnoszą się do:
- obszaru wiedzy: nauki techniczne
- dziedziny nauki: nauki techniczne
- dyscyplin naukowych: automatyka i robotyka, budowa
i eksploatacja maszyn, inżynieria środowiska, inżynieria produkcji, mechanika, energetyka,
- obszaru wiedzy: nauki społeczne
- dziedziny nauki: nauki ekonomiczne
- dyscyplin naukowych: nauki o zarządzaniu, ekonomia
Zastosowanie przejrzystego systemu oceny efektów kształcenia, umożliwiającego weryfikację zakładanych celów i ocenę osiągania efektów kształcenia na każdym etapie kształcenia przyczynia się do wysokiej jakości i realności koncepcji kształcenia na tym kierunku.
Osiągnięciu tych efektów podporządkowany został plan i program kształcenia.
Plan studiów dla formy stacjonarnej i niestacjonarnej znajdują się na stronie internetowej instytutu (www.pwsz-ns.edu.pl/it) w zakładce: Tok studiów/Plany studiów i karty przedmiotów/Studia I stopnia
|
Realizowany program kształcenia umożliwia studentom osiągnięcie wszystkich zakładanych celów i efektów kształcenia oraz uzyskanie zakładanej struktury kwalifikacji absolwenta.
Szczegółowy program kształcenia w ramach poszczególnych przedmiotów (tzw. karty przedmiotów) można wygenerować na stronie internetowej instytutu (www.pwsz-ns.edu.pl/it) poprzez: Tok studiów/Plany studiów i karty przedmiotów/Studia I stopnia i wybierając nazwę dowolnego przedmiotu z planu studiów wybranej specjalności. |
Program kształcenia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu i tworzy warunki do organizacji uczenia się poprzez realizację projektów wykonywanych grupowo i indywidualnie oraz kształtuje umiejętność samodzielnego uczenia się.
Przekazywana wiedza podstawowa obejmuje głównie matematykę, badania operacyjne i statystykę, fizykę, mechanikę techniczną oraz podstawy zarządzania i finansów, makro- i mikroekonomię, a zwłaszcza te ich działy, które znajdują zastosowanie przy projektowaniu nowych i nadzorowaniu istniejących systemów produkcyjnych oraz systemów zarządzania.
Wiedza ogólna zdobywana na kierunku ma na celu przystosowanie absolwentów do pracy w zintegrowanym, międzynarodowym środowisku pracy. Obejmuje ona: elementy etyki, prawa gospodarczego, komunikacji społecznej, ochrony własności intelektualnej marketingu, , ekologii, bezpieczeństwa pracy, czynną znajomość języka angielskiego - na poziomie B2.
Wiedza kierunkowa ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje elementy związane z poznaniem podstaw mechaniki technicznej, materiałoznawstwa, elektrotechniki z elementami miernictwa elektrycznego, metrologii, informatyki i komputerowych metod grafiki inżynierskiej, podstaw automatyki z elementami sterowania, niezbędnych do projektowania inżynierskiego i systemów produkcyjnych, a także zrozumienia zagadnień związanych z eksploatacją i niezawodnością systemów technicznych. Ponadto przekazywana jest wiedza i umiejętności z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i inwestycjami rzeczowymi, kosztami, finansami i kapitałem, logistyką wykorzystywana do nadzorowania obiektów i systemów zarządzania, formułowania zadań z zakresu technologii zarządzania i finansów, transferu technologii i innowacyjności. Przewidziane w programie studiów kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji bloki modułów/przedmiotów ogólnych i kierunkowych dają solidną inżynierską podstawę do bardziej szczegółowych przedmiotów inżynierskich realizowanych na trzech wybieralnych specjalnościach: „Inżynieria mechaniczna”, „Ekoenergetyka” i „Inżynieria produkcji żywności”. Specjalności wybieralne są po 1 roku studiów. Taka idea kształcenia pozwala na wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności kierunkowych do zastosowań szczegółowych i praktycznych w obrębie danej specjalności.
Kształcenie na specjalności „Inżynieria mechaniczna” opiera się na kształtowaniu umiejętności stosowania metod komputerowych w projektowaniu maszyn i urządzeń oraz procesów technologicznych oraz poszukiwania nowych i energooszczędnych materiałów konstrukcyjnych, wykorzystania nowych rozwiązań związanych z automatyzacją i robotyzacja procesów produkcyjnych, a także umiejętności menadżerskich związanych z zarządzaniem i restrukturyzacją zakładów produkcyjnych, organizacją systemów wytwórczych i zapewnieniem jakości.
Na specjalnościach „Inżynieria produkcji żywności” i „Ekoenergetyka” w trakcie kształcenia są przekazywane te same ogólne i kierunkowe treści oraz umiejętności w zakresie projektowania i zarządzania procesami technologicznymi jak na specjalności „Inżynieria mechaniczna”, ale poszerzone o wiedzę specjalistyczną z zakresu produkcji żywności i ekoenergii. Na specjalności „Inżynieria produkcji żywności” kształcenie opiera się na przekazaniu wiedzy biologicznej i chemicznej na temat surowców i produktów roślinnych oraz podstaw inżynierii procesowej, niezbędnej do zrozumienia i projektowania oraz zarządzania nowoczesnymi procesami technologicznymi, związanymi z przetwarzaniem mechanicznym i termicznym surowców żywnościowych.
Koncepcja kształcenia na specjalności „Ekoenergetyka” przewiduje przekazanie specjalistycznej wiedzy przede wszystkim z zakresu termodynamiki, wymiany ciepła i masy, a także hydromechaniki, a także umiejętności stosowania i poszukiwania nowych rozwiązań w systemach pozyskiwania i konwersji tzw. „czystej energii”, projektowania nowoczesnych małych i średnich systemów pozyskiwania i konwersji energii, wyrobienia świadomości wykorzystania elektronicznych i w pełni zautomatyzowanych rozwiązań, ze zdalnym sterowaniem. Oprócz wiedzy inżynierskiej kształcenie ma wyrobić umiejętności nowoczesnego zarządzania procesami produkcji energii i jej jakości.
Efekty kształcenia na kierunku Zarządzania i Inżynierii Produkcji zostały powiązane z potrzebami rozwojowymi rynku regionu, a przede wszystkim z potrzebami pracodawców, poprzez nawiązanie i utrzymanie przez
Instytut Techniczny kontaktów z wieloma podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego. W związku z tym kierunkowe efekty kształcenia były konsultowane z lokalnymi firmami. Zostały też pozytywnie zaopiniowane przez Powiatową Radę Zatrudnienia.
Instytut włącza w proces kreowania koncepcji kształcenia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji zarówno interesariuszy wewnętrznych (pracownicy, studenci), jak i zewnętrznych (inne uczelnie, przedsiębiorstwa, organizacje, władze lokalne).
Ponadto, we współpracy z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego, władze, pracownicy i studenci kierunku realizują wiele projektów i przedsięwzięć np.
- spotkania z przedstawicielami pracodawców i samorządowcami
- warsztaty i szkolenia popularyzujące wiedzę i umiejętności inżynierskie.
Obecność na rynku lokalnym wielu firm, i nawiązana współpraca z niektórymi z nich przez Uczelnie i Instytut Techniczny, stwarza dodatkowe możliwości dla studentów odbywania praktyk i kontaktu z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi stosowanymi w przemyśle.
Nadrzędnym celem podejmowanych wspólnie przedsięwzięć jest budowanie kapitału ludzkiego w regionie.
Instytut posiada odpowiednią bazę materialną, niezbędną do osiągnięcia kierunkowych efektów kształcenia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria produkcji, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
Instytut wdrożył na kierunku wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia i uzyskane wyniki wykorzystuje w celu doskonalenia jakości procesu kształcenia.
Sylwetka absolwenta kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Studia na kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcji trwają 7 semestrów, po których absolwenci uzyskują tytuł inżyniera. Absolwenci studiów posiadają wiedzę w wybranym zakresie inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu.
Ponadto nabywają umiejętności menażerskie oraz do rozwiązywania zagadnień z wybranego zakresu inżynierii produkcji, w tym: projektowania nowych i nadzorowania istniejących procesów i systemów produkcyjnych i eksploatacyjnych; nadzorowania obiektów i systemów zarządzania; doboru i szkolenia personelu; zarządzania kosztami, finansami i kapitałem; zarządzania przedsiębiorstwem; marketingu; logistyki; zarządzania inwestycjami rzeczowymi; formułowania zadań z zakresu technologii zarządzania i finansów, transferu technologii i innowacyjności. Absolwenci są przygotowani do udziału w pracach dotyczących doradztwa technicznego i organizacyjnego w wybranym zakresie inżynierii wytwarzania.
Absolwent zna język angielski na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posiada umiejętności posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu kierunku kształcenia.
Absolwenci są przygotowani do pracy w: małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach zajmujących się wybranym zakresem inżynierii produkcji; jednostkach projektowych i doradczych zajmujących się wybranym zakresem inżynierii produkcji; jednostkach gospodarczych oraz administracyjnych, w których wymagana jest wiedza techniczna, ekonomiczna i informatyczna oraz umiejętności organizacyjne.
Ponadto absolwenci specjalności Inżynieria Mechaniczna są przygotowani do podjęcia pracy zarówno w zakresie organizacji, jak i bezpośredniego uczestnictwa w projektowaniu, wdrażaniu i eksploatacji mechanicznych systemów technicznych, urządzeń i zautomatyzowanych procesów wytwórczych. Posiadają wiedzę inżynierską obejmującą znajomość: metod komputerowych stosowanych w projektowaniu maszyn i urządzeń oraz procesów technologicznych, rysunku technicznego, mechaniki technicznej, wytrzymałości materiałów, technologii metali i materiałów konstrukcyjnych, podstawowych materiałów i energooszczędnych technik wytwarzania (ich możliwości i ograniczenia), organizacji systemów wytwórczych, organizacji systemów zapewniania jakości, planowania remontów i technologii napraw maszyn oraz urządzeń produkcyjnych oraz elektroniki i automatyki.
Wiedza ta w połączeniu z wiedzą ekonomiczną i menedżerską umożliwia absolwentom podjęcie pracy zarówno w zakresie organizacji, jak i bezpośredniego uczestnictwa w projektowaniu, wdrażaniu i eksploatacji obrabiarek, urządzeń i zautomatyzowanych systemów wytwórczych.
Scharakteryzowane powyżej uniwersalne przygotowanie absolwentów do rozwiązywania zadań o charakterze organizacyjnym i technicznym umożliwia im podjecie pracy zarówno w wielu gałęziach nowoczesnego przemysłu, a także prowadzenie własnych małych i średnich przedsiębiorstw.
Z kolei absolwenci specjalności Ekoenergetyka posiadają wiedzę inżynierską obejmującą znajomość: metod komputerowych stosowanych w projektowaniu systemów ekoenergetycznych, ekologii i ochrony środowiska (w tym: produkcji biopaliw, utylizacji odpadów, gospodarki energetycznej), energooszczędnych technik wytwarzania, organizacji systemów wytwórczych, mikroklimatu oraz urządzeń małej energetyki. Potrafią ocenić koszty energochłonnych procesów np. w zakresie termicznej obróbki żywności, ogrzewnictwa i klimatyzacji. Są przygotowani do podjęcia działalności w dziedzinie małej energetyki z nastawieniem ekologicznym.
Z kolei absolwenci specjalności Inżynieria Produkcji Żywności są przygotowani do wykonywania zadań inżynierskich i menedżerskich ukierunkowanych na potrzeby gospodarki żywnościowej. Posiadają umiejętności w zakresie eksploatacji obiektów technicznych, a także nadzorowania procesów oraz systemów produkcyjnych eksploatacyjnych występujących w przemyśle spożywczym z wykorzystaniem zaawansowanych technik informatycznych. Są przygotowani do pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz w jednostkach usługowych doradczych rolnictwa i przetwórstwa rolno–spożywczego, a także jednostkach administracyjnych, w których niezbędna jest wiedza techniczna, rolnicza, informatyczna oraz umiejętności organizacyjne. Nabywają umiejętności prowadzenia przedsiębiorstw i zakładów przemysłu rolno – spożywczego. Interdyscyplinarny charakter wykształcenia umożliwia absolwentowi pracę w różnych gałęziach produkcji, a szczególnie tych, które realizują zadania związane z sektorem gospodarki żywnościowej przy uwzględnieniu racjonalnego wykorzystywania nowoczesnej techniki oraz spełniania specjalnych wymagań obejmujących wysoką jakość żywności. Wiedza menedżerska może być również przydatna w przypadku zakładania i prowadzenia własnych firm. Absolwent jest przygotowany do kierowania zespołami ludzkimi przy rozwiązywaniu problemów technicznych, rolniczych, ekonomicznych oraz przekazywaniu informacji zawodowej, co powinno umożliwić mu funkcjonowanie w środowisku menedżerskim na krajowym i europejskim rynku pracy.
Scharakteryzowane powyżej uniwersalne przygotowanie absolwentów do rozwiązywania zadań o charakterze organizacyjnym i technicznym umożliwia im podjęcie pracy zarówno w wielu gałęziach nowoczesnego przemysłu, jak i prowadzenia własnych małych i średnich przedsiębiorstw.
Swoje kwalifikacje absolwenci mogą podnosić na studiach magisterskich zwłaszcza na uczelniach politechnicznych i rolniczych w zależności od wybranego w trakcie studiów profilu własnego wykształcenia.
Absolwent studiów kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji będzie miał świadomość konieczności uzupełniania wiedzy, zdając sobie sprawę z szybkiego jej rozwoju oraz konieczności aktualizacji wiedzy. Będzie również rozumieć etyczną i profesjonalną odpowiedzialność świadomości uczenia się przez całe życie.
Absolwent kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji uzyskuje kwalifikacje na 6 poziomie PRK (6 poziom ERK).
Podsumowanie
Przekazana wiedza z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, wykształcone umiejętności oraz kompetencje społeczne pozwolą absolwentowi kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji wykonywać praktyczne zawody, zgodne z nowymi potrzebami rynku pracy, a także kontynuować studia w uczelniach akademickich.
W kolejnych latach, na podstawie monitorowania efektów kształcenia i analizy prac inżynierskich oraz dyskusji z absolwentami kierunku, doskonalone będą efekty, formy i treści kształcenia. Przyjęta koncepcja kształcenia będzie utrzymana i doskonalona w dalszych latach przy ścisłej współpracy z przedstawicielami pracodawców.
|