ELEMENTY SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOSCI KSZTAŁCENIA W INSTYTUCIE TECHNICZNYM
Priorytetowym celem Instytutu Technicznego jest zapewnienie studentom wykształcenia na najlepszym poziomie, a pracodawcom absolwentów wyposażonych w odpowiednią wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne. Dlatego Instytut przywiązuje ogromną wagę do zapewnienia jakości kształcenia, które prowadzi do rozwoju kultury jakości. W tym też celu przyjęto europejskie standardy i wskazówki dotyczące wewnętrznego zapewnienia jakości:
I. Polityka oraz procedury zapewnienia jakości
Instytut Techniczny posiada Politykę Jakości Kształcenia oraz związane z nią procedury w zakresie oferowanych programów kształcenia i oczekiwanych efektów kształcenia. Społeczność akademicka Instytutu przyjęła na siebie zobowiązanie do rozwoju kultury jakości. Polityka oraz procedury zapewnienia jakości kształcenia posiadają formalny status i są powszechnie dostępne. Przewidziane są w nich określone funkcje dla studentów oraz innych zainteresowanych stron, w tym przedstawicieli otoczenia społeczo-gospodarczego.
Akty prawne, wewnętrzne (uczelniane) dot. zapewnienia jakości kształcenia:
Uchwały Senatu
Uchwała nr 32/2012 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 27.04.2012 r. w sprawie Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Sączu
Uchwała nr 66/2012 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu okresowej oceny pracy nauczycieli akademickich w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Sączu
Uchwała Nr 102/2012 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie określenia systemu monitorowania karier zawodowych absolwentów
Zarządzenia Rektora
Zarządzenie nr 37/2012 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 11.05.2012 r. w sprawie wzorców dokumentów dotyczących funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
Zarządzenie nr 83/2012 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 24 października 2012 r. w sprawie powołania Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia oraz Instytutowych Komisji ds. Jakości Kształcenia
Zarządzenie nr 10/2013 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 15.02.2013 r. w sprawie hospitacji zajęć dydaktycznych.
Zarządzenie nr 17/2013 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie wprowadzenia procedur dotyczących Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
Szczegółowe procedury uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia dostępne na stronie uczelni.
II. Zatwierdzanie, monitoring oraz okresowy przegląd programów kształcenia i ich efektów
Uczelnia dysponuje mechanizmami zatwierdzania, okresowego przeglądu programów kształcenia, ich monitorowania oraz mierzenia określonych efektów kształcenia:
Uchwała Nr 56/2011 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie wytycznych dotyczących projektowania, realizacji i ewaluacji planów studiów i programów kształcenia;
Zarządzenie Nr 21/2012 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu z dnia 7 marca 2012 r. w sprawie szczegółowych zasad projektowania i prowadzenia dokumentacji programowej studiów.
Konstruując program kształcenia w Instytucie uwzględnia się m.in:
uzasadnienie koncepcji, celu i programu kształcenia,
związek kierunku studiów z misją i strategią uczelni,
bazę infrastrukturalna i materialną konieczną do realizacji programu kształcenia,
możliwości kadrowe i finansowe,
potrzeby interesariuszy zewnętrznych – pracodawców regionu,
wizję miejsca absolwenta na rynku pracy i możliwość kontynuacji kształcenia przez absolwentów,
III. Ocena studencka
Studenci są oceniani według opublikowanych i konsekwentnie stosowanych kryteriów, przepisów i procedur.
Zasady oceniania studentów są zawarte w Regulaminie studiów oraz w Kartach przedmiotów i podawane do wiadomości na początku każdego semestru. Student informowany jest o zdefiniowanych efektach kształcenia i szczegółowych kryteriach ich weryfikowania.
Ocenianie odbywa się na podstawie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych jaką student zdobywa na zajęciach dydaktycznych z określonego przedmiotu. Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są m.in. przez kolokwia, zaliczenia ustne, prace projektowe, projekty grupowe, prezentacje, egzaminy ustne i pisemne, aktywność i przygotowanie do zajęć.
IV. Zapewnienie jakości kadry dydaktycznej
Uczelnia wdrożyła metody gwarantujące, że kadra prowadząca zajęcia dla studentów dysponuje odpowiednimi kwalifikacjami i kompetencjami. Powyższe metody są też dostępne dla osób prowadzących zewnętrzne przeglądy.
Instytut dysponuje kadrą naukową o odpowiednich kwalifikacjach i kompetencjach. Obsada kadrowa spełnia wymagania dotyczące minimum kadrowego.
Instytut zapewnia prowadzenie zajęć dla studentów przez wykwalifikowaną i kompetentną kadrę, która posiada pełną wiedzę i znajomość wykładanego przedmiotu, doświadczenie oraz umiejętności niezbędne do skutecznego przekazywania wiedzy.
Nauczyciele akademiccy mają dostęp do opinii na temat własnej efektywności pracy.
V. Zasoby wspomagające naukę studentów
Uczelnia gwarantuje wystarczające i odpowiednie dla każdego z oferowanych kierunków zasoby wspomagające naukę studentów.
Studenci korzystają z pomocy wielu różnych zasobów takich jak: biblioteka, sale komputerowe, specjalistyczne laboratoria, tablice interaktywne, internet bezprzewodowy, indywidualne konsultacje oraz wsparcie personelu w postaci opiekunów kierunków.
Zasoby i środki do nauki oraz inne mechanizmy wspomagające naukę są dostępne dla studentów i pracowników.
Uczelnia dbając o wysoką jakość kształcenia systematycznie zwiększa zasoby biblioteki uczelnianej, a także dostosowuje godziny pracy do potrzeb studentów.
Studenci mogą również korzystać z nowoczesnego kompleksu sportowego (IKF).
Ponadto studenci mają możliwość uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL) i uczestnictwa w kursach specjalistycznych (AutoCad, Inventor).
Instytut na bieżąco monitoruje i podnosi poziom oferowanych studentom usług wspomagania nauki poprzez ciągłe rozwijanie laboratoriów przy współpracę z przemysłem.
VI. Systemy informacyjne
Instytut gromadzi, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące skutecznego zarządzania oferowanymi programami studiów oraz innymi działaniami.
Instytut wdrożył elektroniczne systemy wspomagająca zarządzanie programami kształcenia w tym zarządzanie informacją:
Wirtualny Dziekanat,
elektroniczny System Obsługi Studentów (@SOS)
Obieg tematów prac dyplomowych
Studenci mają dostęp poprzez sieć internetową do danych zawierających:
plany i programy studiów,
harmonogramy zajęć w danym semestrze,
informacje o konsultacjach,
ogłoszenia
i inne (np. oferowane kursy specjalistyczne, komputerowe)
VII. Publikowanie informacji:
Instytut publikuje aktualne, bezstronne i obiektywne informacje na temat oferowanych przez siebie programów kształcenia oraz ich efektów na stronie internetowej.
Instytut na bieżąco dokonuje analizy opinii studentów i efektywności nauczania poprzez: ankietowanie studentów, hospitacje zajęć i opracowywanie instytutowych raportów samooceny,