Procedura aplikowania studentów na praktyki w ramach programu Erasmus+
1. Należy przygotować formularz aplikacyjny, a także złożyć podanie dotyczące zgody Dyrekcji Instytutu na wyjazd (wzór do pobrania z zakładki „Regulaminy…”) oraz załączyć poświadczenie znajomości języka obcego (np. certyfikaty, zaświadczenia ukończenia kursów językowych lub zaświadczenie od lektora potwierdzające poziom znajomości języka obcego) do Działu nauki, współpracy i rozwoju PWSZ (pok. 14 lub 15 w rektoracie).
2. W razie większej liczby kandydatów niż limity przyjęć uczelniany koordynator programu Erasmus może określić dodatkowe kryteria przyjęć.
3. Wybór kraju i miejsca praktyki. Można wyjechać do zagranicznego przedsiębiorstwa/firmy, placówki naukowo-badawczej, organizacji non-profit i do innych instytucji (jednostki administracji państwowej, muzea, biblioteki, szpitale itp.). Nie można odbyć praktyk Erasmusa w instytucjach unijnych, w instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie unijnymi programami, ani w polskich placówkach dyplomatycznych za granicą. Instytucja przyjmująca na praktykę musi znajdować się w kraju uczestniczącym w programie Erasmus. Praktyka powinna być związana z dziedziną, jaką się studiuje i może trwać od 2 do 12 miesięcy.
4. Określenie programu praktyki w dokumencie Learning agreement Traineeships oraz zatwierdzone przez uczelnię macierzystą, instytucję przyjmującą oraz studenta.
5. Obowiązkowe pobranie bezpłatnej Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego w odpowiednim dla miejsca zamieszkania oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia (na podstawie wniosku określonego przez NFZ - wzór na stronie internetowej www.nfz.gov.pl uzupełnionego o załączniki: potwierdzenie zakwalifikowania na wyjazd w ramach programu Erasmus+ z PWSZ oraz dowód ubezpieczenia zdrowotnego rodzica np. druk ZUS RMUA).
6. Obowiązkowe ubezpieczenie od kosztów leczenia, następstw nieszczęśliwych wypadków i transportu medycznego na okres podróży oraz pobytu za granicą (w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym). Opcjonalnie można wykupić kartę EURO<26 lub legitymację międzynarodową ISIC, w ramach których oferowane jest także ubezpieczenie dla studentów. Decyzja o wyborze sposobu ubezpieczenia należy do studenta i uczelnia nie ponosi odpowiedzialności w razie zaniedbania dotyczącego zawarcia niniejszego ubezpieczenia ze strony studenta lub agencji ubezpieczeniowej.
7. Podpisanie umowy finansowej określającej warunki wyjazdu na praktykę w ramach programu Erasmus+ (określenie czasu pobytu i kwoty dofinansowania).
8. Otwarcie przez studenta rachunku bankowego w walucie Euro w dowolnym banku oraz przekazanie numeru konta uczelnianemu koordynatorowi programu Erasmus w celu przekazania stypendium.
9. Zapoznanie się z prawami i obowiązkami stypendysty zawartymi w Karcie Studenta Erasmusa+.
10. Wyjazd i pobyt w instytucji przyjmującej na praktykę zagraniczną:
a) po przyjeździe do kraju docelowego zakwaterowanie we wcześniej określonym miejscu (uczelnia nie gwarantuje zakwaterowania, ale instytucja przyjmująca lub uczelnia może pomóc w miarę możliwości wskazać stosowane miejsce do zakwaterowania),
b) dokonanie formalności związanych z zameldowaniem (wg. odrębnych przepisów danego kraju, aktualne informacje na ten temat można znaleźć w poradniku „Polak za granicą” na stronie www.msz.gov.pl),
c) realizacja programu praktyki.
11. Po powrocie do Polski przedłożenie uczelnianemu koordynatorowi programu Erasmus dokumentu potwierdzającego okres pobytu na praktyce w danej instytucji w terminie zgodnym z zawartą umową.
12. Obowiązkowe wypełnienie ankiety studenta Erasmusa+ przesłanej drogą mailową na adres, wskazany przez studenta w formularzu aplikacyjnym.
13. Przygotowanie krótkiego opisu z pobytu na praktyce wraz z kilkoma zdjęciami i przesłanie na adres briw@pwsz-ns.edu.pl
Ministerstwo Spraw Zagranicznych zachęca do rejestrowania swojej podróży zagranicznej w serwisie ODYSEUSZ https://odyseusz.msz.gov.pl/
Dlaczego?
- w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych za granicą, MSZ będzie mógł podjąć z kontakt z obywatelami Polski,
- udzielić niezbędnych informacji oraz pomocy poprzez właściwą placówkę dyplomatyczno-konsularną.
|