Dyrektorami instytutów byli:
- prof. dr hab. Tadeusz Kudłacz – Instytut Ekonomiczny;
- dr Monika Madej - Cetnarowską – Instytut Języków Obcych;
- dr Tomasz Cisoń – Instytut Kultury Fizycznej;
- doc. dr Zofia Muzyczka – Instytut Pedagogiczny;
- doc. dr inż. Marek Aleksander – Instytut Techniczny;
- dr hab. n. med. Ryszard Gajdosza - Instytut Zdrowia
Wymienione osoby, z wyjątkiem dra Tomasza Cisonia, pełniły funkcje dyrektorów instytutów także w poprzedniej kadencji.
Kadencja 2011-2015 była okresem intensywnych zmian zarówno organizacyjnych , jak i w zakresie filozofii kształcenia. W tym czasie, dwukrotna nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym ( 2011 i 2014) oraz zmiany przepisów wykonawczych do niej, wymusiły konieczność zaktualizowania wewnętrznych aktów prawnych, a w szczególności Statutu Uczelni, regulaminów: studiów, studiów podyplomowych, oraz podjęcia wielu uchwał Senatu. Znowelizowana ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym (2011), w oparciu o Krajowe Ramy Kwalifikacji, będące opisem efektów dla ustalonych obszarów kształcenia, dała uczelniom autonomię w tworzeniu własnych programów kształcenia (określanie zakładanych efektów kształcenia, tworzenie na ich podstawie programów studiów, w tym planów). Nałożyła na wszystkie uczelnie obowiązek przykładania większej wagi do kształcenia umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych niż do wyposażania studentów w wiedzę teoretyczną.
Nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (2014) zobligowała wyższe szkoły zawodowe do kolejnej modyfikacji programów kształcenia oraz całej reorganizacji procesu kształcenia z uwagi na konieczność dostosowania dotychczasowego profilu ogólnoakademickiego do profilu praktycznego na wszystkich kierunkach studiów. W naszej Uczelni proces ten został rozpoczęty w roku 2015.
Do najważniejszych zadań w zakresie kształcenia, jakie w minionej kadencji zostały zrealizowane, należy zaliczyć:
- dostosowanie programów kształcenia dla funkcjonujących w Uczelni kierunków studiów do opisów efektów kształcenia ustalonych dla poszczególnych obszarów kształcenia, wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rynku pracy;
- rozpoczęcie, w roku akademickim 2014/15, procesu dostosowywania studiów o profilu ogólnoakademickim do studiów o profilu praktycznym na niektórych kierunkach kształcenia;
- systematyczne doskonalenie systemu zapewniania jakości kształcenia, a zwłaszcza jego procedur;
- rozszerzenie oferty edukacyjnej, a w szczególności: utworzenie studiów drugiego stopnia: w Instytucie Technicznym na kierunku „Zarządzanie i inżynieria produkcji” o profilu praktycznym (2012), uzyskanie zgody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na utworzenie od 1 października 2015 r. studiów drugiego stopnia na kierunku „Pielęgniarstwo” w Instytucie Zdrowia oraz na kierunku „Pedagogika” w Instytucie Pedagogicznym; utworzenie dwóch kierunków kształcenia na studiach pierwszego stopnia o profilu praktycznym: „Fizjoterapia” (2013) w Instytucie Kultury Fizycznej,” e- Administracja ( 2013 ) w Instytucie Ekonomicznym, rozbudowywanie oferty edukacyjnej na studiach podyplomowych, kursach dokształcających i szkoleniach;
- uzyskanie pozytywnych akredytacji dla 7 kierunków kształcenia: Matematyka (2012), Pedagogika (2012), Pielęgniarstwo (2013), Informatyka (2014), Zarządzanie i inżynieria produkcji (2014), Mechatronika (2015), Wychowanie Fizyczne (2015);
- przyznanie przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nagrody miliona złotych:
a) w konkursie „Najlepszy program studiów oparty o KRK” dla kierunku „Mechatronika”, w Instytucie Technicznym (2012),
b) w konkursie na dofinansowanie działań związanych z wdrażaniem systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji dla kierunku „Zarządzanie i inżynieria produkcji”, studia drugiego stopnia, w Instytucie Technicznym (2013);
- utrzymanie liczby studentów studiów stacjonarnych na dobrym poziomie, poprzez prowadzenie intensywnej kampanii promującej Uczelnię, a zwłaszcza jej ofertę edukacyjną;
- wdrożenie Akademickiego Systemu Archiwizacji Prac Dyplomowych, zintegrowanego z systemem antyplagiatowym oraz wielu innych, wewnętrznych programów informatycznych, ułatwiających pracę administracji uczelnianej oraz pracę nauczycieli akademickich;
- znaczącą poprawę warunków studiowania we wszystkich instytutach, ze szczególnym uwzględnieniem oddanych do użytku nowoczesnych i funkcjonalnych obiektów sportowo-dydaktycznych w Instytucie Kultury Fizycznej wraz z pełnym wyposażeniem laboratoryjno-sportowym;
- utrzymanie, na poziomie poprzedniej kadencji, zainteresowania ofertą kształcenia ustawicznego: studiami podyplomowymi, kursami dokształcającymi i szkoleniami;
- dostosowanie programów kształcenia na studiach podyplomowych do zmian, wynikających z dwukrotnej nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;
Ponadto w ramach innych osiągnięć Uczelni, należy wymienić:
- zwiększenie zakresu działalności Akademickiego Biura Karier;
- rozwój naukowy własnej kadry dydaktycznej, zatrudnionej w Uczelni na podstawowym miejscu pracy: 13 nauczycieli akademickich uzyskało stopień doktora, a 3 stopień naukowy doktora habilitowanego, 16 magistrów ma otwarte przewody doktorskie lub podjęło studia doktoranckie. W Uczelni realizowane były też projekty badawcze;
- rozwój działalności wydawniczej: w latach 2011-2015 wydano 58 tytułów o charakterze naukowo-dydaktycznym i było to więcej o 22 pozycje niż w poprzedniej kadencji;
- zintensyfikowanie działań w zakresie wymiany studentów, nauczycieli akademickich i pracowników administracji w ramach zawartych porozumień między Uczelniami krajowymi i zagranicznymi oraz w ramach programu LLP Erasmus;
- uzyskanie w kolejnych trzech latach (2013 -2015) certyfikatu „Uczelnia Liderów”.
W kadencji 2011-2015 zakończono budowę Instytutu Kultury Fizycznej, dokonano modernizacji obiektów takich, jak: Dom Akademicki, Rektorat.
Z powodzeniem realizowano zadania określone w Strategii Uczelni na lata 2006 - 2013 oraz opracowano na podstawie dogłębnej diagnozy funkcjonowania Uczelni, Strategię jej rozwoju na lata 2014-2020 wraz z konkretnym programem wdrożeniowym. Racjonalne działania władz Uczelni zapewniły jej dobrą kondycję finansową.
Przeprowadzone w kwietniu 2015 r. wybory do organów Uczelni na kadencję 2015 – 2019 wyłoniły nowe władze: funkcję Rektora od 1 września 2015 będzie pełnił dr hab. inż. Mariusz Cygnar, a funkcję prorektorów:
- dr Halina Potok – Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia;
- doc. Dr Marek Reichel – Prorektor ds. Nauki, Rozwoju i Współpracy
|