Rozdział 1
ROZWAŻANIA O WYCHOWANIU W KONTEKŚCIE JAKOŚCI
Cyril DIATKA
Výchova ako cesta k humánnosti
Education as the way to humanism
Jacek TENDEJ
Centrum edukacyjne "Radosna Nowina 2000" wobec wyzwań współczesnej pedagogiki
Educational Center "Radosna Nowina 2000" in the view of challenges of contemporary pedagogy
Mateusz MUCHACKI
Wymiary jakościowego korzystania z mediów w kontekście wolnego czasu młodzieży
Assessment of qualitative media using in the context of youth free time
Rozdział 2
RÓŻNE ASPEKTY JAKOŚCI WE WCZESNEJ EDUKACJI
Anna PORTÍKOVÁ
Cesta Slovenskej materskej školy v procese zmien
The way of Slovak preschool in changing process
Nada BABIĆ, Ksenija ROMSTEIN
Quality of early education: multiple perspectives
Jakość w edukacji małego dziecka: wielorakie perspektywy
Zdzisława ZACŁONA
Praca domowa ucznia w młodszym wieku szkolnym elementem jakości edukacji
Homework at an early school age as an element of educational quality
Renáta BERNÁTOVÁ
K otázkam inovačných trendov vo vyučovaní prírodovedy na 1. stupni základnej školy
Questions concerning innovative trends in teaching nature sciences to early school pupils
Anna KALARUS
W poszukiwaniu skutecznych koncepcji kształcenia muzycznego dzieci
Searching of the effective conceptions of musical education among children
Marzena KIEŁBASA
Zajęcia komputerowe w edukacji wczesnoszkolnej w świetle nowej podstawy programowej
IT classes at an early school level concerning new framework of educational system
Viktor GATIAL, Dana MALÁ, Marcela VEREŠOVÁ
Prípravný ročník pre žiakov s poruchami reči ako možnosť prevencie vzniku porúch učenia v SR
Preparatory year for students with speech disorder as an opportunity to prevent learning disorder occurrence in Slovak Republic
Rozdział 3
JAKOŚĆ SZKOLNEGO NAUCZANIA
Biljana TREBJEŠANIN
Quality of textbook as a factor of quality teaching
Jakość książki pisanej jako czynnik jakości nauczania
Viera ŽBIRKOVÁ, Milan JOZEK
Múzejná pedagogika v procese zvyšovania kvality edukácie
Museum pedagogy in the process of increasing education quality
Iwona BUGAJSKA-BIGOS
Zagadnienie jakości kształcenia plastycznego w polskiej szkole
Quality of artistic education in Polish school
Mirko DEJIĆ, Ivica RADOVANOVIĆ
Mutual aspects of mathematics and religious teaching
Wspólne aspekty matematycznego i religijnego nauczania
Renata MUCHACKA
Kształtowanie świadomości żywienia ekologicznego wyzwaniem dla jakości edukacji zdrowotnej
Formation consciousness of organic nourishment as a challenge for the quality of health education
Rozdział 4
KU LEPSZEJ JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Aurel A. BOŽIN, Ivica RADOVANOVIĆ
Sense of Coherence, Intelligence, Literary Text Comprehension, and School Performance
Sens koherencji, inteligencji, literackiego rozumienia tekstu oraz szkolnych prezentacji
Agata KALINOWSKA
Zastosowanie w praktyce szkolnej teorii inteligencji wielorakiej jako jeden z czynników podwyższających jakość edukacji
Putting theory of various intellect into school practice as one of the element heightening quality of education
Joanna JAKLIŃSKA-CIĄGŁO
Etyczna komunikacja w wypowiedziach uczniów gimnazjum
Ethical communication in the utterances made by the Junior High School Students
Nowoczesna szkoła, która ma ambicje, ale zarazem jest świadoma konieczności funkcjonowania w świecie opartym na wiedzy, musi wkomponować się w wyzwania współczesnego świata. Poszukiwanie nowych rozwiązań oraz doskonalenie tradycyjnych oddziaływań pozwala na tworzenie nowej jakości w edukacji.
Jakość w oświacie stała się własnym jej atrybutem, normą, która świadczy o efektywności pracy. Tworzenie systemu zapewnienia jakości w edukacji szkolnej jest procesem ciągłym, długofalowym i bardzo dynamicznym. Jakość wychowania i kształcenia jest ściśle związana z systemem zarządzania, z inicjowaniem wieloaspektowego planowania takiego rozwoju szkoły, który gwarantuje lepszą jakość jej pracy. Skuteczność pracy wychowawczej, mierzona rozwojem osobowościowym dzieci i młodzieży, oraz szczególna dbałość o elementy procesu kształcenia to wyznaczniki dobrej jakości.
Rozważania nad złożonością i różnorodnością zagadnienia jakości pracy szkoły są dziś niezwykle ważne i aktualne, dlatego warto podjąć debatę nad tym problemem. Prezentowane opracowanie zawiera międzynarodową dyskusję, prowadzoną w wielu płaszczyznach i w różnorodnych kontekstach, nad jakością edukacji szkolnej. Czytelnik znajdzie w tej publikacji ciekawe, a czasem niejednoznaczne, dlatego pobudzające do refleksji, spostrzeżenia dotyczące szeroko rozumianej pracy szkoły.
W rozdziale pierwszym znajdują się rozważania o wychowaniu w kontekście idei humanizmu. Aktywne tworzenie swojego środowiska, wytyczanie celów Życiowych, dokonywanie wartościowych wyborów, kształtowanie postaw otwartości na świat to aksjologiczny wymiar wychowania. Współczesna pedagogika w wydaniu praktycznym dotyka człowieka i jego człowieczeństwa, dlatego mówiąc o dobrej jakości wychowania nie można pominąć jego założeń personalistycznych. Zwrócenie uwagi na wszechobecny dzisiaj dostęp do mediów, który takie stał się sposobem spędzania wolnego czasu przez młodzież i konieczność zrównoważenia go inną formą aktywności jest ważnym wyzwaniem dla szkoły.
Autorzy artykułów zamieszczonych w rozdziale drugim przekonują czytelnika, że na edukację dzieci najmłodszych również można spojrzeć w aspekcie szeroko pojętej jakości. Wybrane zagadnienia dotyczące słowackich przedszkoli, w ujęciu przekrojowym, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych reformujących zmian są tego przykładem. Pisząc o jakości kształcenia, na pierwszym etapie edukacyjnym, Autorzy poruszają zagadnienia różnego definiowania jakości, prezentują materiały z badań nad pracą domową uczniów i innowacyjne rozwiązania w nauczaniu przyrody, traktując je jako elementy wpływające na jakość nauczania i wychowania. Poszukiwanie skutecznych rozwiązań w kształceniu muzycznym, realizacja nowej podstawy programowej w edukacji wczesnoszkolnej w zakresie zajęć komputerowych, wdrażanie roku przygotowawczego dla dzieci z wadami wymowy to działania zmierzające do doskonalenia procesu dydaktycznego i podwyższające jego efektywność. Jednocześnie są one szansą dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi.
W trzeciej części tej publikacji zebrane zostały artykuły, których treść związana jest bezpośrednio z jakością szkolnego nauczania. Przedstawiamy problematykę jakości książki pisanej, pedagogiki muzealnej i kształcenia plastycznego. Zaskakująco ciekawe są rozważania ukazujące wspólne aspekty matematycznego i religijnego nauczania. Wartościowa, w kontekście Życia współczesnego człowieka, jest takie świadomość ekologicznego Żywienia u dzieci i młodzieży szkolnej.
Dążenie do usprawnienia i doskonalenia pracy szkoły w wybranych obszarach jej funkcjonowania jest ukazane w rozdziale czwartym. Badania nad modelem szkolnych osiągnięć, opracowanym przez Autorów, sprowadzają się do jednoznacznego wniosku, Se poczucie koherencji, inteligencja i rozumienie tekstu literackiego są w znaczącym stopniu związane ze szkolnymi osiągnięciami uczniów. Teoria inteligencji wielorakiej i respektowanie jej w praktyce szkolnej, ale także rozwijanie sprawności komunikacyjnej uczniów w aspekcie etyki, mogą prowadzić szkołę ku lepszej jakości.
Książka ta może być przydatna dla wszystkich tych osób, które potrafią patrzeć na szkołę jako placówkę zmieniającą się, wprowadzającą kreatywne i innowacyjne rozwiązania organizacyjne i merytoryczne. Z pewnością, troską nadzoru pedagogicznego, dyrektora szkoły i nauczycieli, jest tworzenie szkoły o coraz wyższych standardach, zapewniających jej dobrą jakość pracy w oparciu o teorię pedagogiczną, z rozmysłem przekładaną na działalność praktyczną.
Niniejszy zbiór tekstów we wszystkich częściach tej publikacji jest logiczny i może stanowić pewną całość. Zdaję sobie jednak sprawę, że chociaż tematyka ta dotyka szerokiej problematyki, w teoretycznym i praktycznym ujęciu, jest to tylko mały wycinek rzeczywistości pedagogicznej. Mam jednak nadzieję, Se lektura ta będzie dla Czytelnika poznawczo inspirująca, pobudzająca do dyskusji i refleksji nad jakością edukacji.
Zdzisława Zacłona
"Lektura prezentowanych artykułów wskazuje, że po książkę z powodzeniem może sięgać szerszy krąg czytelników. Może być przydatna dla pracowników nadzoru pedagogicznego, dyrektora szkoły, nauczycieli, a także studentów studiów pedagogicznych. Jest to opracowanie na czasie. Wyraża się to w dużych walorach poznawczych i nowatorskim ujęciu problematyki przedstawionej w poszczególnych artykułach. Struktura książki i treści kolejnych rozdziałów stanowią logiczne następstwo.
W konkluzji należy stwierdzić, że [...] opracowanie stanowi istotny krok w kierunku podejmowania rozważań nad jakością pracy szkoły, która jest jednym z ważniejszych elementów rzeczywistości edukacyjnej."
fragment recenzji
dr hab. Anna Klim-Klimaszewska, prof. nadzw.
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl
|