Rozdział 1
KIERUNKI JAKOŚCIOWYCH ZMIAN W EDUKACJI
Artur DZIGAŃSKI
Reforma programowa 2009 i jej wpływ na jakość procesu edukacyjnego.
Curriculum reform 2009 and its impact on the quality of the educational process.
Zdzisława ZACŁONA
Jakość edukacji w rozważaniach teoretycznych.
Theoretical reflections upon the concept of quality.
Bożena MUCHACKA
Niektóre konteksty jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym.
Some aspects of teaching quality in university education.
Rozdział 2
JAKOŚĆ W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI
Milan PORTIK
Kvalita prípravy učiteľov pre prácu so žiakmi zo znevýhodňujúceho prostredia.
Quality of teacher´s preparation for working with pupils from socially disavantaged background.
Tamara GUMENNIKOVA
Construction principles of the model for training of teachers to be for the personality-oriented education of the child.
Budowanie zasad modelu kształcenia nauczycieli skierowanego na edukację osobowościową dziecka.
Valentina YEFIMOVA
Teacher's professional health
Joanna JACHIMOWICZ
Jakość kształcenia a wybrane kompetencje nauczycielskie .
Quality of education vs. selected teaching competences.
Marcela VEREŠOVÁ, Dana MALÁ, Viktor GATIAL
Vzťah životnej účinnosti a spokojnosti budúcich učiteľov v kontexte kvality ich života.
Relationship of life efficiency and satisfactory of future teachers in the context of quality of their life.
Rozdział 3
JAKOŚĆ W WYCHOWANIU MŁODZIEŻY
Stefan FLOREK
Zapobieganie antyspołecznym zachowaniom uczniów w świetle wybranych ustaleń nauk przyrodniczych i kognitywistyki.
Prevention of antisocial students' behaviour in light of selected nature sciences and cognitivism.
Jacek TENDEJ
Szkoła wobec nowych wyzwań edukacyjnych - przygotowanie do życia.
School in comparison with modern challenge of education - preparation to life.
Marina OSADCHA
Principles of humanisms of volunteer activity of students of higher educational establishments.
Rozdział 4
OPINIE NA TEMAT JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Svetlana SHMALYEY
Monitoring of education quality of students - valuelogist.
Beata LISOWSKA
Czynniki determinujące jakość kształcenia w szkole wyższej w opinii studentów. Factors determining the quality of higher education from the perspective of students.
Anna STELIGA
Nauczyciel edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych w opinii studentów kierunku.
A teacher of art in the scope of fine arts according to the opinion of students of this specialization.
Agata ROLKA
Jakość kształcenia plastycznego w systemie placówek pozaszkolnych na przykładzie Pałacu Młodzieży w Nowym Sączu.
Quality of education in the system of out-school units in the example of Pałac Młodzieży in Nowy Sącz.
Pomimo, iż termin jakość kojarzy się przede wszystkim z gospodarką, od kilkunastu lat jest też jednym z kluczowych pojęć w pedagogice. Edukacja, traktowana dziś jako świadczona usługa społeczna, musi odpowiadać oczekiwaniom jej klientów. Oczekiwania te są zróżnicowane ze względu na klienta, którym może być uczeń, student, rodzic, nauczyciel czy w szerszym wymiarze społeczeństwo. W kontekście instytucji (przedszkola, szkoły uczelni, placówki oświatowej, wychowawczej czy kulturalnej) jakość, najczęściej rozumiana jest jako proces, w którym poprzez określone działania organizacyjne, dydaktyczne i wychowawcze zmierza się do celu jakim jest zmotywowanie do uczenia się. Równie ważne w osiąganiu tego celu edukacyjnego jest wykorzystywanie możliwości rozwojowych uczniów, możliwości nauczycieli oraz warunków materialnych i organizacyjnych instytucji. Możemy mówić zatem o jakości pracy przedszkola, szkoły, uczelni, o jakości nauczania i jakości uczenia się, jakości ofert edukacyjnych i wychowawczych, a także o jakości zarządzania w instytucjach oświatowych. W dyskusjach o jakości edukacji od wielu lat zadawane są istotne pytania: Co zapewnia dobrą jakość edukacji? Co powinno być przedmiotem badania jakości edukacji na poszczególnych jej szczeblach? Kto i w jaki sposób ma określać/ ustalać/ oceniać/ mierzyć jakość kształcenia w różnych instytucjach oświatowych? W jaki sposób zapewniać jakość edukacji na poszczególnych jej etapach? Pojawiają się także inne, bardziej szczegółowe pytania, które zadają uczestnicy niniejszego tomu. Niektórzy z nich przedstawiają wyniki własnych badań lub doświadczeń związanych z jakością kształcenia i wychowania, inni próbują usytuować problem w teorii. W dyskusję włączyli się zarówno teoretycy, jak i praktycy, przedstawiciele środowisk naukowych Polski, Słowacji i Ukrainy, a także dyrektorzy szkół i placówek kulturalno-oświatowych oraz Małopolski Kurator Oświaty.
Struktura tomu koncentruje się wokół czterech grup zagadnień związanych z jakością w systemie edukacyjnym i dotyczy: kierunków jakościowych zmian edukacyjnych, jakości w kształceniu nauczycieli i wychowaniu młodzieży oraz opinii na temat jakości kształcenia.
Wielu Czytelników może zainteresować, bliska już według zamierzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej, perspektywa wprowadzenia nowych standardów nauczania w ramach reformy edukacji na różnych jej szczeblach. Autorzy niniejszego tomu włączyli się w dyskusję na ten temat, podejmując próby określenia warunków i możliwości udoskonalenia organizacji procesu edukacyjnego, modyfikacji treści nauczania i sposobów ich realizacji przez nauczycieli. Aby jednak można było przyjąć założenia reformy promującej szkołę bardziej skuteczną, jakościowo lepiej funkcjonującą, ważne jest, aby pamiętać o tworzeniu systemu zapewniania jakości w placówkach edukacyjnych. W opiniach dyskutantów system ten powinien zawierać w sobie diagnozowanie, planowanie i mierzenie jakości pracy. Do szczególnej refleksji pobudzają w tej pracy teksty poruszające niektóre konteksty jakości kształcenia w szkole wyższej, omawiane także z punktu widzenia opinii studentów.
Bardzo wartościowa jest próba włączenia się w dyskusję na temat jakości przygotowania nauczycielskiego w pracy z uczniami z niekorzystnego środowiska społecznego. Kompetencje nauczyciela w tym zakresie są bardzo istotne z punktu widzenia uczniów, którym należy stwarzać warunki do właściwego rozwoju.
Wielu odbiorców powinny zainteresować teksty skoncentrowane wokół funkcji nauczycieli w środowisku społecznym, pełnienia przez nich działalności społecznej i wychowawczej, mającej szczególne znaczenie we współczesnych warunkach rozwoju dzieci i młodzieży.
Niniejszy tom adresowany jest do studentów różnych specjalności pedagogicznych oraz do pedagogów, nauczycieli, wychowawców, dyrektorów placówek oświatowych i urzędników państwowych odpowiedzialnych za jakość edukacji.
Bożena Muchacka
...Lektura prezentowanych artykułów wskazuje, że po książkę z powodzeniem może sięgać szerszy krąg czytelników. Zawiera one treści, które mogą zainteresować każdego. Jest to opracowanie na czasie. Wyraża się to w dużych walorach poznawczych i nowatorskim ujęciu problematyki przedstawionej w poszczególnych artykułach...
... publikacja stanowi wartościowy materiał dotyczący rozważań z zakresu jakości kształcenia i wychowania na różnych szczeblach edukacji...
fragment recenzji
dr hab. Anna Klim-Klimaszewska, prof. nadzw.
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl
|