Rozdział 1
TEORIA ZACHOWAŃ KONSUMENTÓW
1.1. Zachowanie konsumenta - pojęcie i zakres
1.2. Zachowania racjonalne i irracjonalne
1.3. Model zachowania konsumenta
Rozdział 2
POTRZEBY JAKO PODSTAWA ZACHOWAŃ KONSUMENTÓW
2.1. Pojęcie potrzeb
2.2. Źródła i mechanizmy powstawania potrzeb
2.3. Cechy potrzeb
2.4. Klasyfikacja potrzeb
2.5. Hierarchia potrzeb
2.6. Zaspokajanie potrzeb
Rozdział 3
CZYNNIKI PSYCHOLOGICZNE
3.1. Motywy
3.2. Osobowość
3.3. Uczenie się
3.4. Postrzeganie
3.5. Postawy
3.6. Ryzyko
3.7. Styl życia
Rozdział 4
CZYNNIKI EKONOMICZNE
4.1. Dochody
4.2. Ceny
4.3. Produkt
4.4. Reklama
4.5. Miejsce sprzedaży
Rozdział 5
CZYNNIKI SPOŁECZNO-KULTUROWE
5.1. Rodzina
5.2. Grupa społeczna
5.3. Grupy odniesienia
5.4. Liderzy opinii
5.5. Kultura
W gospodarce rynkowej w centrum zainteresowania znajduje się konsument, określa się go nawet jako "króla systemu ekonomicznego". Od jego rynkowych decyzji zależy w dużej mierze powodzenie i osiągnięcie sukcesu przez przedsiębiorstwa produkujące i sprzedające produkty.
Świadomość tego faktu jest podstawą funkcjonowania przedsiębiorstwa, a warunkiem jego pomyślności jest zorientowanie działalności na konsumenta. Skuteczność działań marketingowych zależy bowiem od stopnia rozpoznania potrzeb konsumentów, od sposobów ich zaspokajania oraz od umiejętnego dostosowania oferty towarowej do potrzeb i pragnień konsumentów.
Wiedza o potrzebach i postępowaniu konsumenta w procesie ich zaspokajania warunkuje zatem osiągnięcie sukcesu w działalności marketingowej. Zależność ta powoduje ogromne zainteresowanie konsumentem i jego zachowaniem na rynku. Zainteresowanie to dodatkowo potęgowało szybkie tempo wprowadzania nowych produktów na rynek, ciągłe skracanie cyklu życia produktów, zwiększone zainteresowanie ochroną konsumenta, troska o środowisko naturalne człowieka itd.
Wiedza o zachowaniu konsumenta i czynnikach je kształtujących jest jedną z głównych dziedzin stanowiących przedmiot zainteresowań marketingu. Informacje z tego zakresu stanowią podstawę do określenia programu polityki sprzedaży. Znajomość i umiejętne wykorzystanie odpowiednich bodźców oddziaływujących na konsumenta pozwala wpływać na jego zachowanie i kształtować je, co jest ostatecznym celem działalności marketingowej. Wiedza z tego zakresu jest dla przedsiębiorstw także źródłem inspiracji, pozwala weryfikować podjęte decyzje marketingowe we wszystkich fazach kształtowania oferty rynkowej.
Treść książki składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy rozdział poświęcony jest zagadnieniom ogólnym. Przedstawiono w nim podstawowe pojęcia i istotę zachowań konsumpcyjnych, a także model zachowania konsumenta na rynku.
Rozdział drugi traktuje o potrzebach konsumenta. Przedstawiono w nim definicję i źródła potrzeb, ich klasyfikację i hierarchię oraz mechanizm zaspokajania potrzeb.
W trzech następnych rozdziałach omówiono czynniki kształtujące zachowanie konsumentów. Rozdział trzeci traktuje o uwarunkowaniach psychologicznych, a więc o motywach, osobowości, uczeniu się, percepcji, postawach, ryzyku związanym z zakupem oraz o stylu życia. Tematem rozdziału czwartego są czynniki ekonomiczne, natomiast rozdziału piątego - uwarunkowania społeczno-kulturowe.
Praca powstała na kanwie wykładów prowadzonych z teorii zachowań konsumentów. W przygotowaniu jej posłużono się literaturą krajową i zagraniczną. Wykorzystano również własne doświadczenia i obserwacje wynikające z prowadzonych badań. Ze względu na skromny, jak do tej pory, zakres badań empirycznych prowadzonych w Polsce nad zachowaniem konsumentów, większość przykładów zaczerpnięto z literatury zachodniej.
Książka jest adresowana do licznego grona Czytelników, powinna być użyteczna dla nauczycieli i słuchaczy szkół wyższych i średnich, studiów policealnych, szkół biznesu i kursów doskonalenia kwalifikacji. Odbiorcami mogą być także osoby zajmujące się w praktyce działalnością marketingową.
"Znajomosc mechanizmów zachowan indywidualnych podmiotów konsumpcji staje sie istotnym warunkiem uzyskiwania przewagi konkurencyjnej kazdego przedsiebiorstwa. Wzgledy te uzasadniaja celowosc prowadzenia badan nad zachowaniami konsumentów i ich determinantami. W nurt ten wpisuje sie doskonale opiniowana praca. Jest ona wazna, aktualna monogra.a z zakresu determinant zachowan konsumentów. Praca powstała w oparciu o bogate podstawy zródłowe, tj.: wczesniejsze wyniki badan Autora, bogata, starannie dobrana i aktualna literature polska i zagraniczna. (...) praca jest wartosciowa monogra.a naukowa. Została opracowana przez wysokiej klasy specjaliste zajmujacego sie ta problematyka od wielu lat. Moze stanowic wazny podrecznik, przydatny nauczycielom, studentom uczelni ekonomicznych, słuchaczom studiów podyplomowych i praktykom gospodarczym. Podkreslic nalezy, ze praca napisana została ładnym, precyzyjnym jezykiem, jest komunikatywna. Wysokie walory pracy i jej przydatnosc uzasadniaja w pełni jej szybkie opublikowanie."
prof. dr hab. Elzbieta Kiezel
fragment recenzji
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl