Część I
Nauczyciel wobec problemów globalizacji - wybrane problemy
Teacher towards globalization problems - chosen aspects
Zdzisława ZACŁONA
Między globalizacją a lokalizacją. Rola nauczyciela w nowej rzeczywistości edukacyjnej
Between globalization and glocalization. The role of the teacher in a new educational environment
Cyril DIATKA
Učiteľ' - zamieranie jeho práce a "paradoxy globalizácie"
A teacher - the target of his work and "paradox of globalization"
Irena ADAMEK
Edukacja nauczycieli - problemy i wyzwania
Teacher education - problems and challenges
Anna STRUZIK
Nauczycielska świadomość wyzwań i zagrożeń cywilizacyjnych w dobie globalizacji
Teacher's awareness of civilization challenges and threats in the age of globalization
Zita BAD'URÍKOVÁ
Vplyv globalizácie na prácu materských škôl
The influence of globalizations for work in kindergartens
Zbigniew KWIASOWSKI
Młodzież wobec wyzwań cywilizacji przełomu - wybrane problemy
Youth attitude towards civilization challenges breakthrough - selected questions
Wojciech KUDYBA
Nauczyciel wobec "globalnych bestsellerów"
Teacher towards "global bestsellers"
Liudmila SHKERINA, G. SAVOLAINEN
Pedagogical competence of a teacher in the XXI century
Kompetencje pedagogiczne nauczyciela w XXI wieku
Bożena MUCHACKA
Międzyludzka komunikacja w dobie globalizacji
Human intercommunication in the age of globalization
Joanna JACHIMOWICZ
Nauczyciel jako obywatel komunikujący się
Teacher as a communicating citizen
Przemysław PIOTROWSKI
Hierarchia wartości i poziom kompetencji społecznych jako wskaźnik predyspozycji zawodowych studentów nauczania początkowego
Values and social competences as indicators of predispositions for performing the job of a teacher
Część II
Praca nauczyciela w środowisku lokalnym w dobie globalnych przemian
Teachers' work in the local environment in the age of global changes
Elżbieta MAREK
Nauczyciele klas początkowych o własnej edukacji i pracy
Primary-school teachers about their own education and work
Natalija SEDZIUVIENE, Liucija URBONIENE, Lina TAMUTIENE
The development of creativity of college students as a means to increase their competitive ability
Emília SADLOŇOVÁ
The teacher of vocal education - the specific of work in conditions at universities
Nauczyciel edukacji wokalnej - specyfika pracy w warunkach uniwersyteckich
Maria KOCÓR
Postawy nauczycieli wobec funkcjonowania samorządu uczniowskiego
Teachers' attitude towards functional of students' union
Bogusława GAWEŁ
Kształcenie umiejętności badawczych studentów
Shaping the research abilities of students
Mateusz MUCHACKI
Preferencje współczesnej młodzieży w korzystaniu z narzędzi IT
Preferences of Young People in Using IT Tools
Dagmara Anna LUKOVIĆ
Zadania i wyzwania stojące przed nauczycielami w szkołach polonijnych na Bałkanach na przykładzie Szkoły Polonijnej w Belgradzie
Tasks and challenges for teachers in polish schools at Balkans on example of Polish School in Belgrade
Irena JARZYŃSKA
Środowiskowe inicjatywy i podnoszenie przyrodniczych kompetencji zawodowych nauczycieli w regionie częstochowskim
Environmental initiative and natural professional competence of teachers in region of Częstochowa
Anna KĄDZIOŁKA, Bożena WALIGÓRA, Agnieszka WIDLAK, Agata ZAJĄC
Możliwości wykorzystania metod aktywizujących w kształceniu tożsamości regionalnej uczniów klas I - III szkoły podstawowej
The possibilities of using active methods in education of regional identity by pupils of classes I-III in primary school
Agata KALINOWSKA
Działania nauczyciela prowadzące do pobudzenia motywacji uczniów do nauki
Teacher's activity encouraging students' motivation to learn
Robert ROGOWSKI
Wychowanek w obliczu życia gospodarczego
Young people facing economic activity
Współczesne życie bardzo mocno wkomponowane jest w problemy globalizacji. Szkoła nie jest wolna zarówno od pozytywnych, jak i negatywnych wpływów i zjawisk związanych bezpośredni z globalizacją. Przekonanie, że procesy globalizacji są powszechne i nieuchronne wyzwala konkluzję, że nie można ich ani bagatelizować, ani od nich odejść, ani tym bardziej przeciwstawiać się im. Należy szeroko dyskutować o zagadnieniach globalizacji, ale niewątpliwie konieczne są także celowe, zaplanowane i konkretne działania w całej przestrzeni edukacyjnej.
Z założeń edukacji narodowej jednoznacznie wynika, że szczególna, najważniejsza rola w działaniach oświatowych przypada nauczycielowi. Nowoczesna szkoła ma do realizacji nowe cele i zadania aktualne do wymagań współczesnej rzeczywistości.
Powszechność i ustawiczność kształcenia, przewartościowanie wiedzy i umiejętności z odtwórczych, na takie które pozwalają działać i współpracować z innymi, postulowanie uczenia się innowacyjnego i alternatywnego to niewątpliwie istotne kierunki wyznaczone dla edukacji jutra. Ukształtowanie człowieka twórczego, humanizacja edukacji, zmiany środowiskowe, otwarcie się na świat wynikają z aktualnych założeń globalizacji. Przed nauczycielem, inicjatorem procesów dydaktycznych i wychowawczych, stają nowe wyzwania, dlatego wymaga się od niego profesjonalizmu, szerokich, na dobrym poziomie kompetencji zawodowych oraz rzetelnych umiejętności pedagogicznych.
W prezentowanym opracowaniu przedstawiamy międzynarodową dyskusję, rozważania i refleksje dotyczące funkcjonowania nauczyciela zarówno w rzeczywistości globalnej, ale także tej najbliższej - lokalnej. W części pierwszej zebrane są artykuły ukazujące wybrane, choć bardzo różne problemy globalizacji widziane z perspektywy nauczyciela. Zaś w drugiej części publikacji czytelnik znajdzie zagadnienia związane bezpośrednio z pracą nauczyciela z środowisku lokalnym z uwzględnieniem przemian wynikających z procesów globalizacji. Od nauczyciela zależy jak rozumie on globalizację w aspekcie ekonomicznym, językowo - kulturowym, społecznym i środowiskowym, ale także jak przekłada te zagadnienia na edukację, zarówno w kategoriach szans i zagrożeń. Nauczyciel powinien być świadomy zmian zachodzących we współczesnym świecie, powinien te zmiany rozumieć oraz podejmować działania w nowoczesnej rzeczywistości szkolnej, Poczucie sensu oddziaływań dydaktyczno - wychowawczych, świadomość inspirowania i bycia sprawcą daje nauczycielowi przekonanie o kreowaniu i wpływaniu na zasadnicze zmiany edukacyjne. Przygotowanie uczniów z jednej strony do więzi z Europą i światem, a z drugiej wychowanie w poczuciu narodowej tożsamości nie jest zdaniem łatwym. Wymaga bowiem połączenia dwu równie ważnych, choć krańcowo różnych zjawisk: globalizacji i lokalizacji. Szkoła i nauczyciele muszą kształtować człowieka o szerokich horyzontach, który identyfikuje się z regionalnym dziedzictwem kulturowym i ma poczucie własnej narodowej tożsamości.
Złożoność zjawisk glokalizacji, ich różnorodność i niejednoznaczność utwierdza mnie w przekonaniu, że warto o nich pisać w różnych ujęciach i w odmiennych aspektach.
doc. dr Zdzisława Zacłona
doc. dr Zdzisława Zacłona - Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Obecnie pełni funkcję Prorektora ds. Nauki, Rozwoju i Współpracy w PWSZ w Nowym Sączu. Prowadzi zajęcia dydaktyczne w Instytucie Pedagogicznym oraz na studiach podyplomowych. Jest promotorem i recenzentem prac dyplomowych, konsultuje szkolne programy wychowawcze, jest autorem programów nauczania na specjalnościach nauczycielskich oraz modułów psychologiczno-pedagogicznych na studiach podyplomowych. Jest opiekunem praktyk pedagogicznych, współpracuje ze szkołami podstawowymi i gimnazjami. Aktywnie angażuje się w prace na rzecz środowiska: inicjuje, organizuje i uczestniczy w akcjach dla lokalnej społeczności, koordynuje wiele działań związanych z pracą studentów w organizacjach wolontariatu. Dotychczas napisała ponad 40 publikacji. Jest autorem 3 książek, 8 innych było wydanych pod jej redakcją.
" Przedłożona do recenzji praca zawiera szereg interesujących tekstów obejmujących rozległy obszar teoretyczny i praktyczny funkcjonowania nauczyciela w zmieniającym się świecie. W książce przedstawiono ustalenia teoretyczne oraz związane z nimi wyniki poszukiwań empirycznych poświęcone przemianom cywilizacyjnym i zagadnieniom funkcjonowania zawodowego nauczyciela w kontekście tych przemian. Należy podkreślić, że efektywność zmian i reform oświatowych w dużym stopniu zależna jest od jakości pracy nauczycieli, którzy winni organizować proces dydaktyczno-wychowawczy według nowoczesnych zasad polityki i praktyki oświatowej, w coraz większym stopniu uwzględniającej wyniki badań naukowych. Treści poszczególnych artykułów odzwierciedlają współczesną tendencję do integralnego traktowania wychowania i kształcenia w kontekście podmiotowego traktowania wszystkich uczestników procesu edukacyjnego, z uwzględnieniem kulturowego i społecznego rozwoju człowieka, akcentują wartość osoby, a w szczególności jej autonomię, niepowtarzalność i tożsamość." "Przedstawiona do recenzji praca stanowi niewątpliwie istotny wkład w rozwój teorii i praktyki kształcenia i funkcjonowania nauczyciela. Analizowane artykuły są przydatne dla modernizacji i reformy edukacji nauczycieli i jego pracy zawodowej. Zarysowane tu elementy różnych koncepcji, wizji, bądź propozycji z pewnością przyczynią się do poszerzenia perspektywy badawczej pedeutologii. Praca posiada również walory aplikacyjne. Formułowane interesujące wnioski na podstawie wyników przeprowadzonych badań mogą być z powodzeniem zastosowane w praktyce edukacyjnej. Propozycje metodyczne mogą służyć modyfikacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole. Niektóre wnioski mogą stać się sygnałem do poszukiwań nowych, lepszych rozwiązań. Wszystko to sprawia, że zamysł przedstawionego do druku zbioru materiałów uważam za słuszny i interesujący. Oceniając pracę (...) stwierdzam, że będzie znaczącą pozycją w realizowanych działaniach nowatorskich w systemie edukacji."
Prof. dr hab. Jolanta Szempruch (fragment recenzji)
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl
|