WYZWANIA EDUKACYJNE GLOBALIZACJI
Bolesław FARON
Wyzwania edukacyjne na początku XXI wieku - refleksje humanisty
Educational challenges at the beginning of the 21st century - a humanist reflection
Mirosław J. SZYMAŃSKI
Edukacja wobec procesów globalizacji
Education vs. globalization
Bożena MUCHACKA
Globalna kultura i jej wyzwania dla edukacji
Global culture and its challenges to education
Barbara GUZIK
Edukacja wobec globalizacji i glokalizacji
Education towards globalization and glocalization
Ján KANCÍR
Globalization, global and regional education
Globalizacja, globalna i regionalna edukacja
Stefan FLOREK
The attitude of existential and cognitive openness in the age of globalisation
Postawa egzystencjalnej i poznawczej otwartości w dobie globalizacji
Maria KLOBUŠICKÁ
Globalizacja w aspekcie kulturowym i religijnym
Globalization in the cultural and religious aspect
REALIZACJA ZADAŃ GLOBALNEJ EDUKACJI W PRAKTYCE
Svitlana SHMALYEY
The innovation development in theories of the management of social systems
Innowacyjny rozwój w teoriach zarządzania systemami społecznymi
Svitlana SHMALYEY, CHSHERBINA, VISHNEVSKAYA, GUROVA, LAVRIKOVA
The levels of innovation process management in a system of general secondary education 75
Poziomy innowacyjnego procesu zarządzania w systemie ogólnej edukacji drugiego stopnia
Larisa N. DROZDOVA, Pavel P. DYACHUK
Cognitive strategies of an individual and dynamic characteristics of learning activity in solving mathematical problems
Kognitywne strategie indywidualnych i dynamicznych charakterystyk aktywności nauczania w rozwiązywaniu problemów matematycznych
Milan PORTIK
Otázky globalizácie a lokalizácie v cielo'ch 1. stupňa základných škôl na Slovensku
Problemy globalizacji i lokalizacji w zadaniach szkół zawodowych 1. stopnia na Słowacji
Pavel P. DYACHUK, Irina P. DYACHUK, Larisa N. DROZDOVA
Functional systems of control in the groups of people studying the process of task solving
Funkcjonalne systemy kontroli w grupach ludzi studiujących proces rozwiązywania zadań
Anna STELIGA
Edukacja plastyczna w dobie globalizacji w zjednoczonej Europie
Arts education in the era of globalization in the integrated Europe
PROBLEMATYKA WYCHOWANIA W GLOBALYM ŚWIECIE
Milan JOZEK
Perspektywa ignacjańskiego modelu wychowania w procesie globalizacji
The perspective of ignacian model of education in the globalization process
Viera ŽBIRKOVÁ
Tradície a miesto koncepcie vzdelávania na Slovensku v čase globalizácie
Tradition and place of educational concepts in Slovakia in the time of globalization
Anna SKWARKA - BUZAŁA
Wychowanie dzieci i młodzieży jako członków społeczeństwa multikulturowego
Children and youth education as the members of multicultural society
Nataša JANKOVIĆ
Learner and teacher in a meaningful context
Uczeń i nauczyciel w kontekście znaczeniowym
Aušriné GUMULIAUSKIENÉ, Audroné JUODAITYTÉ, Rasa POCEVICIENE
The peculiarities of management of educational changes in the context of globalization
Szczegóły w zarządzaniu zmianami edukacyjnymi w kontekście globalizacji
Biljana TREBJESANIN
Development of meatacognition - imperative educational requirement in the time of globalization
Rozwój metapoznania - istotna edukacyjna potrzeba w czasie globalizacji
W związku z procesami integracji europejskiej pedagogika staje przed koniecznością budowania nowej rzeczywistości edukacyjnej. Niektóre kraje europejskie mają większe niż Polska doświadczenie w tym zakresie, inne, podobnie jak my, szukają optymalnych rozwiązań edukacyjnych ułatwiających wychowanie człowieka globalnego przy równoczesnym zachowaniu jego tożsamości. Pedagodzy od wielu lat aktywnie uczestniczą w naukowych debatach na temat wyzwań, zadań, funkcji i modeli globalnej edukacji czy też preferowanymi w globalnym świecie wartościami. Wiele dyskusji poświęcanych jest treściom globalnej edukacji, nowoczesnym strategiom edukacyjnym, programom i podręcznikom nauczania. W kontekście globalnej kultury podejmowane są rozmowy na temat nowej roli szkoły i nauczyciela, jego statusu, kwalifikacji, kompetencji czy też relacji z uczniami, ich rodzicami i środowiskiem.
W nurt tych problemów wpisuje się również międzynarodowa dyskusja Autorów niniejszego tomu. Zgodnie podkreślają oni iż jednym z wyzwań edukacyjnych jest przygotowanie młodego pokolenia do udziału w kulturze, rozumienia własnej kultury narodowej oraz budowania poczucia tożsamości i powinności wobec własnej tradycji historycznej.
Edukacja wielokulturowa i międzykulturowa warunkuje udział w procesach globalizacji. Ważne są więc, jak podkreślają niektórzy Autorzy tomu, zadania, treści kształcenia, wiedza o problemach cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych świata i Europy. W modyfikowaniu edukacji ważne jest podejście do problematyki nabywania wiedzy, przygotowanie do samodzielnego jej zdobywania i kształtowania świadomości uczenia się przez całe życie. Wielu Autorów jako inspirację do tych konstatacji uznało Raport Klubu Rzymskiego Uczyć się bez granic oraz Raport dla UNESCO Edukacja. Jest w niej ukryty skarb.
Globalny świat stawia przed człowiekiem wiele trudnych sytuacji. Współczesny człowiek staje ponadto przed coraz większą różnorodnością problemów. W wielu przypadkach powoduje to jego zagubienie a nawet wywołuje choroby cywilizacyjne. Jak zatem podkreślają Dyskutanci przed edukacją staje zadanie przygotowania człowieka do umiejętności radzenia sobie w tych sytuacjach, do umiejętności podejmowania decyzji. Współczesna edukacja powinna rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, zdolności rozumowania, analizowania, syntetyzowania, uogólniania, wnioskowania. Powinna uczyć odpowiedzialności, umiejętności współpracy i współdziałania ludzi różnych kultur i narodów, różnych religii.
Nowe warunki cywilizacyjne zwiększają niepewności wobec edukacji oraz rodzą wiele kolejnych pytań. Wśród uczestników dyskusji wielokrotnie pojawia się konkluzja, iż problem edukacji odpowiadającej na potrzeby i zadania globalizacji jest problemem trudnym. Pomimo, że dotychczas wyrażono wiele opinii na ten temat to na pewno nie wyczerpano tematu natomiast niestety zbyt mało uczyniono w praktyce edukacyjnej.
Bożena Muchacka
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl