Zakres problemowy niniejszego opracowania jest różnorodny. Zróżnicowane są bowiem zainteresowania naukowe pracowników Instytutu Ekonomicznego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu. Składające się na niniejsze opracowanie artykuły dotyczą zagadnień związanych z rozwojem nauki ekonomii, prawa, zarządzania, finansów, rachunkowości, turystyki a także etyki. Treść artykułów dotyczy zarówno problemów metodologicznych jak i badawczych. Spojrzenie to obejmuje doświadczenie, badania i postulaty kierowane pod adresem przedsiębiorstw, instytucji, jak również władz państwowych i samorządowych. Duża liczba artykułów przygotowanych do publikacji przez pracowników Instytutu Ekonomicznego spowodowała konieczność podziału opracowania na dwie części.
Tom I otwiera publikacja o charakterze najbardziej ogólnym. Jest to artykuł Kazimierza Sosenki pt "Wybrane problemy ekonomii i etyki biznesu". W pracy tej będącej z pogranicza ekonomii i etyki Autor wykazuje, iż potrzeba nauczania etyki biznesu jest bezdyskusyjna w świetle zdarzających się w biznesie patologicznych praktyk. W dalszej części zwraca jednak uwagę, iż nie pomniejszając roli wychowawczej etyki biznesu należy także podkreślić jej znaczenie jako wiedzy, w ramach której można prowadzić badania i analizę zdarzeń moralnych.
Kolejny artykuł autorstwa Danuty Okoń pt. "Obszar badawczy nowej ekonomii instytucjonalnej" przedstawia poglądy, założenia i metody badawcze prekursorów nowego kierunku ekonomii, który od lat 70-tych XX wieku przyjął nazwę nowa ekonomia instytucjonalna. Artykuł Zygmunta Szota pt. "Wielofunkcyjność zasobów i walorów wody" ukazuje wodę jako surowiec strategiczny i istotny czynnik warunkujący działalność gospodarczą człowieka.
Do zagadnień związanych z przeobrażeniami w polskiej gospodarce nawiązuje artykuł Leszka Rudnickiego pt. "Zmiany w konsumpcji polskich gospodarstw domowych w latach 1989-2004", w którym Autor przedstawia wpływ transformacji systemowej na sytuację materialną ludności i ich konsumpcję po roku 1989.
W kolejnych dziesięciu artykułach uwaga autorów skupia się na kwestiach dotyczących zarządzania organizacjami. Autorzy analizują te zagadnienia w różnych aspektach, ale głównie z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstw, w tym także z sektora komunalnego i ochrony zdrowia. Dotyczy to w szczególności problemów podejmowanych w artykułach Piotra Markiewicza, Janusza Fudalińskiego i Haliny Smutek, Tomasza Zacłony, Jana Kadlubcova i Mikolasa Zdenka, Krzysztofa Machaczki, oraz Honoraty Trzcińskiej. W ramach tej grupy znajdują się także; artykuł Alicji Bonarskiej nawiązujący do procesów globalizacji we współczesnej gospodarce, Magdaleny Dołhasz - ukazujący czynniki kulturowe warunkujące komunikację marketingową firm na przykładzie reklamy produktów tytoniowych oraz Iwony Gawron nawiązujący do zagadnień budowy relacji partnerskich pomiędzy przedsiębiorstwem usługowym a klientami.
Opracowanie to powinno się także spotkać z dobrym przyjęciem ze strony studentów, gdyż tematy podejmowane w poszczególnych artykułach stanowią istotne uzupełnienie wykładów i wiedzy podręcznikowej.
Krzysztof Surówka
" Problematyka przedstawionych prac jest aktualna, interesująca i ważna. Traktują one zarówno o problemach makroekonomicznych, jak i o zagadnieniach mikroekonomicznych dotyczących procesów funkcjonowania gospodarki narodowej w Polsce. Przedstawiony do oceny zbiór prac oceniam ogólnie pozytywnie, jako opracowania stanowiące cenny wkład do teorii i praktyki polityki gospodarczej. "
prof. zw. dr hab. Zygmunt Szymla (fragment recenzji)
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl