Przedmowa Edukacja muzyczna zainicjowana od najwcześniejszego okresu Sycia dziecka to nie tylko marzenie nauczycieli muzyki, ale postulat oparty na mocnych, empirycznie uzasadnionych podstawach. Jest bowiem dowiedzione ponad wszelką wątpliwość, Se zadatki (predyspozycje) muzyczne nierozwijane we właściwym czasie w ontogenezie nie tylko pozostają na swoim pierwotnym poziomie, ale często ulegają regresji. Natomiast sukcesywnie rozwijane i kształtowane, stają się kompleksem zdolności muzycznych, umoSliwiających postrzeganie i przeSywanie muzyki.
Okres przedszkolny i wczesnoszkolny - to najlepsze etapy w rozwoju muzycznym dziecka. To w tym przedziale czasowym tak naprawdę rozstrzyga się: czy ten młody człowiek w późniejszym, dorosłym juS Syciu, będzie interesował się muzyką, posiadając niezbędne ku temu kompetencje, czy teS, jak to bardzo często bywa, nie ze swojej winy będzie tych kompetencji pozbawiony. Zaniechanie lub niewłaściwe metodyczne działania na poziomie przedszkola i szkoły podstawowej są główną tego przyczyną. Powodów tego stanu rzeczy jest wiele. Za najwaSniejszy uwaSam brak odpowiednich kompetencji muzycznych nauczycieli przedszkoli i uczących na etapie wczesnoszkolnym. Mając dobre przygotowanie pedagogiczne, najczęściej - zjawisko ma charakter powszechny - posiadają znikome przygotowanie muzyczne, a bywa, Se wielu z nich swoje podstawowe zdolności muzyczne ma na poziomie predyspozycji z własnego okresu dzieciństwa, co uniemoSliwia uzyskanie niezbędnych kwalifikacji muzyczno - metodycznych. Drugi powód upatruję w bardzo niekorzystnych planach i programach studiów w odniesieniu do kształcenia muzycznego studentów wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Czas przeznaczony tam na edukację muzyczną ma najczęściej wymiar symboliczny.
Odnosząc się krytycznie do istniejącej sytuacji, równocześnie nie moSna przemilczeć, Se mamy juS aktualnie nadwySkę nauczycieli muzyki z magisterium w zakresie: wychowania muzycznego lub edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej. Są to profesjonalnie przygotowani nauczyciele muzyki, często z dodatkowymi muzycznymi specjalnościami. Korzystanie z ich pomocy przez nauczycieli prowadzących zajęcia w przedszkolach i na etapie nauczania zintegrowanego jest w praktyce - z róSnych względów - bardzo ograniczone.
Na szczęście moSemy wskazać dobre przykłady właściwego rozumienia i adekwatnego dydaktycznego działania na tym polu. Są to jednak przykłady nieliczne i niemające zasadniczego wpływu na bardzo zły obraz i ocenę rzeczywistości edukacyjnej w tym zakresie.
Niniejsza publikacja jest swoistą ofertą wybranych działań muzycznych, moSliwych i zalecanych do realizacji na etapie nauczania zintegrowanego, gdzie muzyczne zagadnienia są mocno integrowane poprzez zabawę. Podkreśla to tytuł publikacji, stawiający znak równości między światem muzyki a światem zabawy. Myślę, Se znaczenie tego tytułu nie tylko odnosi się do zabawy jako metody w procesie nauczania, ale moSna go interpretować teS i tak, Se muzyka jest i powinna być dla dziecka radością, źródłem jego pozytywnych i przyjemnych przeSyć. A więc - "uczyć się bawiąc" - to sens i przesłanie tej publikacji. Autorkami zamieszczonych prac są doświadczeni pedagodzy, praktycznie realizujący swoje dydaktyczne pomysły i projekty w pracy z dziećmi i studentami specjalności nauczycielskich.
Zeszyt jest takSe plonem współpracy naukowo - dydaktycznej Instytutu Pedagogicznego i Zakładu Muzyki Państwowej WySszej Szkoły Zawodowej i Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu w Preszowie (Słowacja).
Jerzy Kurcz
Grażyna Enzinger ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, Studia, Podyplomowe w Akademii Muzycznej w Warszawie z Metodyki Wychowania Muzycznego oraz kursy w zakresie Koncepcji Kodalya'a, C. Orffa i E. Gordona.
W Akademii Pedagogicznej w Krakowie prowadziła zajęcia z Metodyki Muzyki i Podstaw edukacji muzycznej na Kierunku Nauczanie Początkowe. Jej zainteresowania naukowe dotyczą kształcenia muzycznego w szkolnictwie ogólnokształcącym. Bierze udział w konferencjach i badaniach naukowych dotyczących edukacji muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem Krakowskiej Koncepcji Programowo-Metodycznej (badania ogólnopolskie na zlecenia Akademii Muzycznej w Krakowie na temat Wychowania Muzycznego).
Od 1995 pracuje w Nowym Sączu, najpierw w Kolegium Nauczycielskim, a od momentu powstania PWSZ jest pracownikiem Instytutu Pedagogicznego tej Uczelni. We współpracy z dr Bożeną Raszke organizuje i prowadzi międzynarodowe warsztaty muzyczne.
Obok pracy dydaktyczno-naukowej, w latach 90 - tych, uczestniczyła w życiu muzycznym Krakowa - kierownictwo imprez plenerowych na Kazimierzu pt, "Lato Artystyczne". Była również impresariem Opery i Operetki w Krakowie - premiery oper, tournee zagraniczne.
Bożena Raszke Absolwentka Akademii Muzycznej Wydziału Wychowania Muzycznego w Krakowie. W latach 1985/86 uczęszczała na studia podyplomowe w Akademii Muzycznej w Warszawie, uzyskując specjalizację w zakresie metodyki nauczania muzyki w szkole ogólnokształcącej. W latach 1980 - 1989, pracując w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, zdobywała wiedzę naukową oraz metodyczną, prowadząc również zajęcia z dziećmi w przedszkolu i w szkole. W roku 1995 podjęła pracę w Kolegium Nauczycielskim w Nowym Sączu, a po jego likwidacji w roku 1998 w powstałej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej. Praca ze studentami jak i praca z dziećmi były źródłem inspiracji muzycznych. Wyrazem tego jest napisany cykl piosenek pt. Plecie wiatr wiklinie, i Grzyby oraz szereg innych piosenek. Zdobywana wiedza metodyczna, naukowa oraz w czasie pracy z dziećmi była podstawą w poszukiwaniu coraz ciekawszych form i metod nauczania muzyki w szkole o profilu ogólnokształcącym. Wyrazem tychże poszukiwań jest szereg artykułów poświęconych wychowaniu muzycznemu w szkole podstawowej oraz badania, które zostały przedstawione w rozprawie doktorskiej pt.; Funkcje zabaw i gier dydaktycznych w wychowaniu muzycznym uczniów klas I - III. Uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki w styczniu 2004 na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. W ramach działalności naukowej brała również udział w badaniach rządowych zleconych Akademii Muzycznej w Krakowie w 1989, dotyczących problematyki wychowania muzycznego, a w latach 1998 -1999 uczestniczyła w badaniach związanych z identyfikacją zawodową absolwentów Kolegium Nauczycielskiego w Nowym Sączu na temat: Opracowanie modelu kształcenia nauczycieli muzyki i plastyki(PBZ 023 07).
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl