- Wprowadzenie
- Joanna JACHOMOWICZ - Aktywny student to w przyszłości aktywny nauczyciel
- Zdzisława ZACŁONA - Metody aktywizujące w edukacji dzieci
- Brygida HABAJ, Agata TOKARCZYK - Metody aktywizujące w procesie kształcenia studentów wychowania przedszkolnego
- Miriam BARTOŠOVÁ - Aktívne metódy v edukácii detí predškolského veku
- Ewa MOTYKA, Iwona SIPIOR - Wykorzystanie metod aktywnych w praktyce studenckiej w przedszkolu
- Anna CIĘCIWA - Zabawa jako aktywna metoda w edukacji małych dzieci
- Mária DUFALOVÁ - Vplyv výtvarnej výchovy na dieťa
- Peter GÖNCI - Tvorivá dramatika ako aktivizujúca metóda v edukácií detí predškolského veku
- Ewa KULIG - Muzyka, taniec, ruch w aktywności twórczej dzieci
- Martin FEDÁK - Hudobné umenie ako dôležitý terapeutický prostriedok priaznivého pôsobenia na dieťa
- Michal BALÍK - Rozvíjanie jazykových kompetencií detí predškolského veku prostredníctvom inscenačnej metódy
- Lívia SOKOLOVÁ - Aktivizujúce metódy pri práci žiaka s počítačom
- Karolina MENDALA, Justyna WITKOWSKA - Praktyczne wykorzystanie metaplanu w klasach I i III szkoły podstawowej
- Agnieszka ZIELONKA, Dominika MAGIERA, Beata WRÓBEL - „Kwiatek różnic i podobieństw” – przykłady stosowania metody w nauczaniu początkowym
- Anna SOKOLOVÁ - Uplatňovanie projektovej metódy v procese edukácie dieťaťa v materskej škole
- Agnieszka TUREK, Kinga TUREK - Aktywizacja uczniów z klasy III szkoły podstawowej „metodą 635”
- Bożena WIDLAK - Wykorzystanie metody „rybiego szkieletu” w edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym
- Danuta SOWA-CHOCHOROWSKA - Myślowe kapelusze de Bono. Konspekt do zajęć zintegrowanych w klasie II. MOJA OJCZYZNA. Polska – moja Ojczyzna
- Urszula OGONOWSKA - Myślowe kapelusze de Bono. Konspekt do zajęć zintegrowanych w klasie II. MOJA OJCZYZNA. Moje miasto – Nowy Sącz
Okres przedszkolny od 3. do 6. roku życia i okres edukacji wczesnoszkolnej od 7. do 9. roku życia to ważne etapy dzieciństwa w rozwoju człowieka. Od tego, jak dzieci funkcjonują w przedszkolu i jak radzą sobie z wymaganiami szkolnymi zależy ich samoakceptacja oraz poczucie kompetencji. Systematyczny rozwój w tym okresie sfery poznawczej, emocjonalnej, moralnej i społecznej dają małemu człowiekowi poczucie satysfakcji oraz predestynują do odnoszenia sukcesów. Należy podkreślić, że w następstwie zdobywanych doświadczeń i dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym zachodzą istotne zmiany przede wszystkim w zakresie procesów poznawczych. Dzieci mocno absorbują swoją osobą najbliższe otoczenie, są ekspansywne, wykazują dużą ruchliwość, stawiają wiele pytań, są w miarę sprawne w posługiwaniu się językiem, a wzbogacenie osobowości poprzez wielość kontaktów z najbliższym otoczeniem rzutuje też na rozwój ich wyobraźni. Te specyficzne uwarunkowania rozwojowe nauczyciele przedszkoli oraz nauczania początkowego powinni znać i brać pod uwagę w planowaniu oraz organizowaniu zajęć edukacyjnych. Należy doceniać i eksponować takie elementy zajęć, które opierają się na potrzebie naturalnej aktywności przedszkolaka oraz ucznia w młodszym wieku szkolnym. Potrzeba działania i wielostronnej aktywności, połączona z pragnieniem poznania oraz zaciekawieniem wszystkim, co nowe, stanowi podstawowy kanon pracy dydaktyczno-wychowawczej. Z takiego właśnie założenia wyszli opiekunowie i studenci pedagogicznych kół naukowych z Instytutu Pedagogicznego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu i Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Preszowskiego w Preszowie. Kolejna, już trzecia, konferencja międzynarodowa w ramach studenckiego ruchu naukowego odbyła się w dniach 6-7 maja 2010 roku w Nowym Sączu – „Metody aktywne w edukacji małego dziecka”. W pierwszej części konferencji studenci zaprezentowali 15 wystąpień, w których ujmowali omawiane zagadnienia na bazie teorii pedagogicznej, ale z odwołaniem się do doświadczeń i wiedzy metodycznej, którą zdobywają, porządkują oraz stosują w nauczycielskich praktykach, wpisanych w obowiązkowy standard przygotowania zawodowego.Rozważania o miejscu metod aktywnych w działaniu dzieci poprzedziły referaty o kształceniu studentów z wykorzystaniem różnorodnych form i metod nauczania, opartych o samodzielne ich działania na zajęciach ćwiczeniowych oraz w praktyce przedszkolnej i szkolnej.W innej grupie prezentacji znalazły się następujące metody nauczania: inscenizacja, twórczość teatralna (dramatyczna), metaplan, metoda projektów, prace z programami komputerowymi, „rybi szkielet”, a także „metoda 635”. Studenci omawiali je, ukazując metodyczne rozwiązania, wypracowane przez dzieci pomysły, jak również akcentowali zalety ich stosowania w pracy z przedszkolakami i w klasach I-III. W interesujący sposób były też przedstawione zagadnienia ruchu, tańca oraz muzyki, jako inspiracji do twórczej aktywności i jako środka terapeutycznego wobec dzieci. Chociaż prezentowany w tej publikacji materiał stanowi jedynie niewielki wycinek rzeczywistości edukacyjnej, to jednak jest on cenny, gdyż studenci – przyszyli nauczyciele – podjęli się próby przekazania swoich doświadczeń praktycznych i refleksyjnego odniesienia się do teorii pedagogicznej. Niezwykle wartościowe są przykłady wdrażania konkretnych rozwiązań metodycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zaangażowanie studentów oraz ich rozmiłowanie w twórczym poszukiwaniu jest niewątpliwie dobrym przykładem ich uwrażliwienia pedagogicznego, które może być inspirujące do dyskusji i refleksji nad doborem metod w procesie edukacji, odpowiednich dla dzieci młodszych.„Integralny rozwój człowieka, możliwy poprzez rozwój sfery poznawczej, emocjonalnej, społecznej oraz moralnej, dokonuje się na przestrzeni całego życia. Dla właściwego rozumienia siebie samego i otaczającego nas świata niezwykle ważnym wydaje się jednak okres dzieciństwa, w tym etap edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Niezwykle cennym jest zatem, jeśli zagadnieniami związanymi z problematyką edukacyjną tego okresu zajmują się badacze znający wagę związku między teorią i praktyką. Tak jest w przypadku recenzowanego opracowania, (...) w którym Autorzy w trosce o rozwój postaw twórczych dzieci wskazują na ważne zagadnienia, których znajomość jest konieczna w pracy nauczyciela przedszkola czy nauczyciela nauczania początkowego. (...) W publikacji przedstawiono nowe metodyczne rozwiązania, wypracowane wspólnie z dziećmi pomysły, ukazano zagadnienia ruchu, muzyki i tańca, które dodatkowo mogą mieć znaczenie inspirujące oraz twórcze dla przyszłego Czytelnika. Autorzy wykonali swe dzieło w sposób dojrzały, dokładny, a opracowania oraz konspekty przedstawili językiem prostym i zrozumiałym (...)”.
fragment recenzji
dr hab. Henryk Noga
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl
|