Wiedza o prawidłowościach i uwarunkowaniach procesów wzrastania oraz rozwoju dzieci i młodzieży jest już obecnie bardzo bogata, mimo to jednak badania rozwoju biologicznego dzieci nie tylko nie tracą na znaczeniu, ale – ze względu na szybko zmieniające się środowisko zewnętrzne – zyskują coraz większą rangę i budzą zainteresowanie przedstawicieli wielu nauk biologiczno-medycznych, pedagogów, psychologów, socjologów, wychowawców fizycznych, a także rodziców. Przebieg rozwoju biologicznego dzieci i młodzieży – wchodzących w skład populacji miast, wsi, regionów, kraju – jest efektem oddziaływania endogennych czynników genetycznych i czynników środowiska zewnętrznego, które są egzogennymi modyfikatorami genetycznie zdeterminowanego procesu rozwoju. Uwarunkowanie procesów wzrastania i rozwoju przez czynniki genetyczne oraz szeroko pojęte środowisko, w tym głównie żywienie, poziom higieny i opieki lekarskiej, aktywność fizyczną, jest źródłem różnic biologicznych między osobnikami tej samej płci w obrębie populacji, a więc ich różnego zaawansowania rozwojowego, czyli zróżnicowanego wieku biologicznego. Ocena wieku biologicznego dziecka jest możliwa wtedy, kiedy dysponujemy odpowiednim układem odniesienia, który pozwala na ocenę stopnia zaawansowania dziecka w procesach wzrastania, dojrzewania płciowego, kostnienia szkieletu, wyrzynania zębów, a także w rozwoju motorycznym. Funkcję takiego układu odniesienia spełniają normy lub standardy rozwoju, które są arbitralnie wyznaczonymi przedziałami zmienności cech w populacji, służącymi do diagnozy i kontroli indywidualnego rozwoju dziecka na tle populacji, do której ono należy. Takim zbiorem aktualnych, przynajmniej przez okres najbliższych 10 lat, standardów rozwoju somatycznego i motorycznego jest Dziecko nowosądeckie. Pomysłodawcą i autorem jednego z pierwszych, opublikowanych w 1976 roku, monograficznych opracowań procesów wzrastania pt. Dziecko poznańskie – normy i metody kontroli rozwoju fizycznego jest profesor Andrzej Malinowski. Ten frapujący tytuł monografii, za zgodą autorów poznańskich, przejął ośrodek krakowski – powstały wówczas opracowania Dziecko krakowskie (1983, 2000).
W kolejnych latach pojawiły się monografie innych autorów również pod hasłem „Dziecko…”. Do tej „rodziny” pragniemy dołączyć Dziecko nowosądeckie. U podstaw genezy tego opracowania legł fakt, że – jak dotąd – nie powstała aktualna diagnoza rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży Nowego Sącza, miasta liczącego już dziś ponad 85 tys. mieszkańców, jak również nie opracowano norm rozwoju somatycznego i motorycznego dla potrzeb szeroko rozumianej praktyki. Sądzimy zatem, że nasza monografia spełnia dwa cele:
- teoretyczny – którym jest poznanie, w oparciu o szeroki zestaw cech somatycznych
i sprawności fizycznej, aktualnego poziomu oraz dynamiki rozwoju morfologicznego
i motorycznego dzieci oraz młodzieży Nowego Sącza;
- praktyczny – którym jest dostarczenie aktualnych norm rozwoju morfologicznego
i motorycznego dzieci oraz młodzieży Nowego Sącza dla potrzeb placówek medycyny i higieny szkolnej oraz dla praktyki wychowania fizycznego i sportu.
„(...) Praca wpisuje się w cykl opracowań poświęconych normom regionalnym, prezentującym stan rozwoju biologicznego dzieci i młodzieży. Oparta jest na losowej próbie 1154 chłopców oraz 1104 dziewcząt w wieku od 7 do 18 lat – uczniów i uczennic szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych Nowego Sącza. Autorzy dokonali pomiarów 20 cech somatycznych obrazujących rozwój cech długościowych, szerokościowych, masywności kośćca, wielkości umięśnienia, otłuszczenia podskórnego i masy ciała oraz 5 prób sprawności motorycznej z Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej. Obliczono również 7 wskaźników antropologicznych, określających wybrane proporcje i ogólną budowę ciała.(...). Opracowanie zawiera tabelaryczne zestawienie miar przeciętnych i miar zmienności badanych cech morfologicznych, wskaźników proporcji i budowy ciała, prób sprawności motorycznej oraz wartości centylowe analizowanych zmiennych w formie tabelarycznej i rycin (...)”.
fragment recenzji
prof. dr hab. Ryszard Żarów
- Zamówienia przyjmujemy telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
- Forma płatności - przedpłata.
- Zamówione wydawnictwa wraz z fakturą wysyłamy pocztą na koszt odbiorcy po zaksięgowaniu wpłaty.
Numer konta na które należy dokonywać wpłaty:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
PKO SA 15124047481111000048694221
Prosimy o podanie dokładnych danych tele-adresowych oraz numeru NIP do faktury VAT.
Kontakt w sprawie sprzedaży wydawnictw PWSZ
Agata Witrylak
Tel.: 018 547 56 10
E-mail: wydawnictwo@pwsz-ns.edu.pl